Hej.

Har haft en viss översvämming i källaren där en del gipsskivsväggar delvis kommit i kontakt med vattnet.
Inte så att vattnet stått upp på väggen, mer att det 'runnit förbi' på väg mot golvbrunnen. Detta var för 3 veckor
sedan

Var nu och köpte en fuktmätare (Laserline Bauhaus) och kunde möta upp ett indexvärde om 285 vid golvet.
Högre upp på väggen låg indexvärdet på 260.

Nu till min fråga, kan detta förhöjda värde resultera i framtida mögel? Ska man ta upp väggen och torka ut
den eller hur skall man resonera? Gipsväggarna är målade med silikatfärg så kanske torkar ut på egen hand?

/Lars
 
Vad finns bakom gipset? Gipset i sig blir inte fuktskadad
 
O OMLAJA skrev:
Hej.

Har haft en viss översvämming i källaren där en del gipsskivsväggar delvis kommit i kontakt med vattnet.
Inte så att vattnet stått upp på väggen, mer att det 'runnit förbi' på väg mot golvbrunnen. Detta var för 3 veckor
sedan

Var nu och köpte en fuktmätare (Laserline Bauhaus) och kunde möta upp ett indexvärde om 285 vid golvet.
Högre upp på väggen låg indexvärdet på 260.

Nu till min fråga, kan detta förhöjda värde resultera i framtida mögel? Ska man ta upp väggen och torka ut
den eller hur skall man resonera? Gipsväggarna är målade med silikatfärg så kanske torkar ut på egen hand?

/Lars
Ring ditt försäkringsbolag så löser dom de?

Gipsväggarna andas inte, behöver inte måla dom med silikatfärg för de spelar ingen roll. Gipsväggar i kontakt med vatten gör gipsen porös och seg, den torkar aldrig de ska bytas. Men du märker väl kanske själv om du tar en skruvmejsel och petar på väggen där de är mjukt är de skadat
 
Snabba svar här :)

Gipsskivorna sitter på träreglar.
Skivorna i sig är inte porösa när jag trycker på dem, så kanske inte är
så farligt?

Har möjlighet att plocka bort golvsocklarna och skär bort 10 cm av
skivorna längst ner och sen torka med fläckt. Dessa 10 cm kan jag
ju lätt byta utan en massa spackeljobb då de ändå täcks av sockeln.

Fiskar lite efter minimalt arbete utan att riskara framtida skador
(mögel). Vet att det kanske inte är helt lätt att besvara men tacksam
för alla svar!
 
O OMLAJA skrev:
Snabba svar här :)

Gipsskivorna sitter på träreglar.
Skivorna i sig är inte porösa när jag trycker på dem, så kanske inte är
så farligt?

Har möjlighet att plocka bort golvsocklarna och skär bort 10 cm av
skivorna längst ner och sen torka med fläckt. Dessa 10 cm kan jag
ju lätt byta utan en massa spackeljobb då de ändå täcks av sockeln.

Fiskar lite efter minimalt arbete utan att riskara framtida skador
(mögel). Vet att det kanske inte är helt lätt att besvara men tacksam
för alla svar!
Kör på de, bort med sockel och kika hur de ser ut har du tur har de torkat ut om de va minimalt med vatten att de inte hunnit uppstå mögel!
 
Avslutar tråden. Bröt upp parketten och lät allt torka ur. Sen nytt golv och nya golvlister. Passade också på att rolla nytt lager med silikatfärg.

Med eget arbete gick jag ekonomiskt plus. Fick betydligt mer av försäkringsbolaget än vad jag själv la på material.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.