Finns det någon som är skickligt på att tolka resultat av fuktmätning som jag har fått på mina väggar i badrummet?
Kakel i mitt badrum börjar spricka ( 3 st i duschen). Det ska reklameras men för att ha lite koll köpte en fuktmätare. Den ska mäta fukt 2 - 4 cm på djupet. Den visar värde på fukt mellan 0 - 100.
På golvet som är gjord med flytspackel och klinker visar den mellan 65 - 70 i duschdelen och något utanför och lägre lite längre bort. Tycker att det finns inte några problem där.
På väggar (betong och lättbetong) visar den mycket olika värde. På visa plattor är det 82 - 85. Följande 2 plattor under har 28 - 36. Sen nedersta visar igen 82. Alltså visa plattor verkar vara torra mellan andra mycket våta. Alla de plattor är inne i duschen på mest vattenbegjutna. Utanför duschen fick värde 27 -40.
Jag läste att man måste kunna tolka mätningar och fast jag inte vet nånting om fuktmätning så verkar det lite skumt. Eller...?
 
Hur blöta plattorna är spelar ingen roll. Fog och i vis mån plattor suger upp vatten och är inte ett tätskikt. Det sitter under plattorna.

Annars kontrollmäter man emot någonting torrt (som man vet ej är fuktigt) sedan jämnför man med det man misstänker är blött för att se skillnanden i värde.
 
Tack för ditt svar. Har jämfört värdena och alt tyder att det är nåt skumt i duschhörna.
 
För att klargöra. När plattorna sitter kvar får du värden ifrån plattor, fixen och fogen som alla delvis suger upp vatten i duschhörnan.
 
För att möjligen klargöra ytterligare. I en duschhörna som används är det helt normalt att det är mer eller mindre plaskvått bakom plattorna. Det är tätskiktet som stoppar vattnet från att tränga in i väggen, inte plattorna. Vattnet kan i princip "rinna" mellan tätskiktet och plattorna ner efter väggen, under golvplattorna och ner i golvbrunnen. Därför får man exempelvis inte bottna mjukfog i skarven mellan golv och vägg utan vatten ska kunna passera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.