S
Tja!

lånade en fuktmätare med boll (dvs en sån som ej behöver kontakt med underlaget) och mätte i vinkel mellan golv/vägg, på vissa ställen var värdet över 60 vilket fick instrumentet att pipa o signalera ”wet”

hur pålitligt är detta? Kan man ta för givet att det är fuktigt på dessa ställen?
 
C
S SueCia skrev:
hur pålitligt är detta? Kan man ta för givet att det är fuktigt på dessa ställen?
Jag har en "kontaktlös" fuktmätare (Extech MO55) och upplever den som väldigt pålitlig. Knappast något precisionsinstrument, men jag skulle gissa att den iallafall mäter på 10 % när. Sen varierar kvaliteten säkert mellan olika mätare.
 
S
C cpalm skrev:
Jag har en "kontaktlös" fuktmätare (Extech MO55) och upplever den som väldigt pålitlig. Knappast något precisionsinstrument, men jag skulle gissa att den iallafall mäter på 10 % när. Sen varierar kvaliteten säkert mellan olika mätare.
tog instrumentet nu och testade på firman jag jobbar på, man kalibrerar ju instrumentet i luften först. Sen när jag provar, direkt mot golvet (plastmatta) så ligger värdet på 45 vilket ger en ”risk” indikering, utefter ytterväggarna så får jag värden uppemot 70, vilket gör att jag känner mig skeptisk mot mätningarna. Visst finns risken att firman också har fukt, men jag börjar fundera på hur mkt jag ska lita på instrumentet?
 
C
Låter inte så pålitligt, nej. Den jag har kalibrerar man inte på det sättet.
Å andra sidan, så länge den ger konsekventa mätvärden så torde du ändå kunna jämföra olika mätpunkter, även om dessa i viss mån är beroende av vilken typ av material du mäter på (har du ställt in den på rätt material?).
Vad visar den om du mäter på något som är garanterat torrt?
Vad är det för ytterväggar och golv? Om det är "oisolerat" direkt mot mark är det så klart förväntat att det förekommer fukt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.