Skulle varit tacksam för ett tips om vart man hittar en bra fuktmätare/hygrometer att ha i krypgrunden ? Helst en sådan med givare på en lång sladd så att man kan ha koll regelbundet på fukten i krypgrunden (alltså displayen inne i huset och givaren i krypgrunden) :) :).
 
Hittade den här på nätet.  Trådlös och med både tempetur och hygrometer.
http://joel.des.dk/katalog/index.asp?language=sv
Sök på art.nr:  822631 eller  EAN nr.: 5702128226311
Har sett Jo-El's grejor på ICA och byggvaruhus men det är nog enklast att maila och fråga var man köper den.
 
Som cigarrentusiast behöver jag ha exakt koll på temp. och luftfuktighet i mina humidorer. Jag använder denna (36-1794) med fyra givare. En i varje humidor (tre st, två i förrådet och en serveringshumidor) och en som har hängt ute i ur och skur i snart två år nu. Felvisningen är kontrollerad och inom någon procent.
 
Jag kör med Classes 36-1795, men den hittade jag inte i länken ovan, den har kanske utgått. Givarna är dock likadana. Funkar utmärkt men man får krypa ner i grunden och byta batteri då och då.
 
T
Bra tips på länkar.
Hoppas Soniz ursäktar om jag utvecklar frågan lite till:

Finns det någon likvärdig modell av trådbunden eller trådlös hygrometer/termometer som har larmutgång som då kan "slava" en fläkt eller dylikt, jag letar efter en sådan för jobbarpolarens torpargrund där det är behov att kunna "slava" en fläkt.
 
Du gillar ju att meka... ;)

Går busenkelt att bygga med fuktsensor, enchipare, display, drivtransistor och relä.
 
T
Nja, jag föredrar gärna ett halvfabrikat än att sitta och härja med lödkolven, och slippa få sena samtal om hur grejen funkar om man nu lött ihop sin egen lösning.
 
Hobbyfixarn skrev:
Hittade den här på nätet.  Trådlös och med både tempetur och hygrometer.
[länk]
Sök på art.nr:  822631 eller  EAN nr.: 5702128226311
Har sett Jo-El's grejor på ICA och byggvaruhus men det är nog enklast att maila och fråga var man köper den.
Fick reklamblad från K-Rauta igår och den säljs på extrapris för 179kr just nu (halva ord. pris)
 
Larmar den när fuktigheten blir för hög? Finns lågt batteri larm? Ser bara "temperatur och frostalarm".
 
*Bump*

Ska sätta en fuktväktare nere i krypgrunden och undrar vad ni andra forumläsare har för tips och idéer!
 
Bump

Håller på och kollar på en hydrometer till min krypgrund.
Vill ha en trådlös med minst 2 sändare, då jag tänkte sätta in en uppe i vinden med.

Självklart är det viktigt att den är så precis som möjligt.
Har hittat en på http://www.lfs-web.se/hygrometer.htm som verkar vara bra enl tester som företaget gjort.

någon som testat den och kan lämna ett utlåtande?

Någon som har något annat tips ?
Är inte sugen på någon jättebillig då jag är orolig att den skall visa för mycket fel.


tack på förhand :)
 
Jag har gjort en lösning som är ytterst billig och funkar nog inte med någon större nogrannhet men det räcker för mig.

Två skruvar två kabelskor och tv sladdstumpar.
Skruvarna har jag satt på fuktutsatta ställen på vinden med kabelskor på med sladdstumpar anslutna, sedan har jag dragit dessa till en central punkt som är lätt att komma åt. där provar jag med en vanlig fuktmätare (typ målarfärgsmätare) om det är någon skillnad från föregående mätning.
Detta tycker jag är enklare än att krypa på vinden med en ficklampa och kolla och mäta. Lat som man är .

Just Nu fick jag en känsla att det är nog dags för en ficklamps färd på vinden iallafall, det känns alltid bättre så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.