Hej!
Har varit uppe på vinden och noterat att det var fuktigt där uppe. Tog bort tilläggsisoleringen för 2 månader sedan och har endast ca 20 cm kutterspån där nu. Det var väldigt frostigt(is) kring takluckan på taket Har ställt dit en hygrometer på vinden som visar 90-95 % RF och det var ett par plusgrader däruppe och utetemperaturen har legat på 8-14 minusgrader senaste dagarna. Kan tilläggas att det har varit väldigt fuktigt ute senaste perioden innan kylan kom.
Vinden har gavelventilation via några galler och ingen takfotsventilation.

Skall jag vara orolig över detta eller är det normalt?

Plockade bort oljepannan för ett par år sedan och övergick till värmepump, eldar dock i kaminen ganska ofta för att värma murstocken lite. Har läst att många får problem när murstocken blir kall och vinden blir kallare och därför plockade jag bort tilläggsisoleringen för att få det lite varmare däruppe.

Mvh Hasse
 
Kanske någon på byggnadsvård kan svara om du frågar där. Har själv lite funderingar kring vårat stora hus som nu skall få vindsisolering.....och byta till värmepump från direktel,osv. har sett att det blir fuktfällor runt nockstocken på några ställen . Vi har ryggås med sluten nock.
 
Åtgärdar själv vindar där det varit ett klimat som det du beskriver. Nu är det svart i stort sett överallt där den fuktiga luften kunnat nå taket och kondenserat. De ytor där isoleringen har legat mot verkar klarat sig ganska bra.

Påväxten varierar högst kraftigt på de olika delarna på vinden. Sämst är det mot norr där taket på vissa ställe går att bryta ner med händerna, på andra ställe är träet lite svart men i prima kondition.

Hade jag varit som dig hade jag nog väntat och sett om det kommer någon påväxt eller ej då du återgått till tidigare isoleringssätt som verkar fungerat. Det skall ju vara en kombination av temperatur, fuktighet samt sporer för att det skall kunna sätta igång. Håll bara koll längst ute på vinden där det är som kallast.

Ett test du kan göra är att pensla på lite Mögelfri för att se om detta klara att hålla påväxten borta. Enligt tillverkaren JAPE kan man behandla i förebygggande syfte.

Lycka till och hoppas du slipper gå med i svarta vindars klubb. Den har ganska många deltagare men ingen är glad för att vara med.
 
En liten uppdatering!
Tätade om vindsluckan och därefter har fuktigheten varierat mellan 76-78 % RF och temperaturen legat mellan +2 till +6 grader. Det skall bli intressant hur det ser ut om det blir riktigt kallt igen.

/Hasse
 
Skulle det inte hjälpa om man isolerade vinden och gjorde en "varmvind"?
 
Jag tror att du bör ligga under 70 eller 75% för att det skall anses säkert för påväxt. Det är egentligen inte luften i utrymmet som är det viktiga utan vad som sker på de kalla ytorna. Är det god ventilation kan ju faktiskt luftens fuktighet vara lägre än den verkliga fuktigheten på de kalla ytorna vilket gör problemet lite mer besvärligt.

Husom helst så bör du nog komma ner lägre i den uppmäta fuktigheten för att du skall vara säker.
 
Redigerat:
lello skrev:
Skulle det inte hjälpa om man isolerade vinden och gjorde en "varmvind"?
Jo självklart! Det kallas "klimatvind" och resten av Europa verkar bygga så.

Isoleringen ligger då utanför undertaket men under takpannorna/yttertaket.

Maco-Dach är ett tyskt fabrikat. Thermisol är en svensk variant.
 
Kanske nåt man bör ge sig på att fixa när det blir aktuellt med ett takbyte? Betongpannorna på vårt hus är ju sen -75 och undertaket är bara masonit. Fast takstolar mm ser ut som nya så det verkar ju ha funkat rätt bra. En del kondesfukt har det ju varit och sen hade nockbanden torkat bort i småbitar så dem bytte jag i sommar. Innan det så blev masoniten fuktig när det blåste in regn under nockpannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.