Hej!

Har ett fristående mindre garage som är byggt 1975,skulle vilja ställa in klenoden där men det är hyffsat fuktigt och luktar unk i det.
Har stått orört med stängda friskluftventiler i ca 10 år.

Från utsidan så är det puts,lecablock,45reglar och isolering och sen spikad gips.

Jag undrar nu om det skulle hjälpa om jag målade hela garagets puts med någon färg då putsen verkar suga vattan,man kan se kunturerna på lecablocken om det regnat på väggen.
Isåfall hur vet jag vilken färg jag skall använda,och kan jag måla bottenplattan så den inte släpper igenom fukt?

Mvh/Magnus
 
  • jjjj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • securedownload.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sanera garaget, bort med 45reglar, isolering och gips. Kontrollera dräneringen runt garaget så plattan inte suger upp fukt. Tilläggsisolera på utsidan och gör en ny fasad. Installera avfuktare och värme som håller som håller åtminstone några plusgrader. Putsa t.ex. om insidan efter att ytterväggarna torkat.
 
Om du målar putsen så ska det vara med en färg som släpper igenom fukt. Silikat eller kc-färg. Målar du med tät färg så kommer putsen att börja flagna.

Det stora problemet är inte att fukt kommer in utifrån genom väggarna utan att garaget har inretts med isolering och gipsskivor. Bort med allt detta och måla med diffussionsöppen färg.

Har du någon värme på i garaget?
 
Redigerat:
Hej och tack för svar!

Det är ingen konstant värme på i garaget utan bara två konvektorelement med fläkt som ja vrider på när ja är där,hade en tanke om att installera en värmepump.
Garaget är bara 30/m2 ca.

Isolering och reglar har suttit där sen -75,men jag bytte en vägg nu för det var stort hål pga att någon backat in med dragkrok.
Reglarna var fina förutom där dem har mött betongplattan,där kan man se att dem har blivit lite mörkare av fukt.
Jag vet inte om julas luftvärmepumpar e nått o ha,man brukar ju få vad man betalar för.
Mvh/Magnus
 
Alltså fuktskadat trä nertill på reglarna. Trä ska inte stå direkt på betong, ska vara syllpapp/plast mellan. Gipsskivorna ser förmodligen heller inte så fina ut nertill. Riv ut allt, mögelsporer är farligt för bl.a. lungorna. Viktigt att ventilerna är öppna, åtminstone när någon är i garaget.

För ett garage på 30kvm i södra delen av Sverige är trots allt en enklare on/off LLVP med funktionen underhållsvärme +8C ett rimligt bra val för att minska uppvärmningskostnaden och snabbt få varmt när det ska skruvas. Utdelen blir bättre av att fyllas med mer isolering runt kompressor och kopparrör (saknas ofta på billiga modeller) när den ska gå som värmepump och inte som A/C. Slangpaketet kan också isoleras bättre, t.ex. läggas i en lite isolerad låda/kanal på utsidan fasaden fram till väggenomföringen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.