Hej, har just köpt en fuktighetsmätare på Kjell o Company. Jag tog den lite dyrare som man kan köpa extra sensorer till. Nu vid uppstart (i min lägenhet) så visar den ca 33-35 % luftfuktighet, både på huvudenheten och den fjärrsensor jag har. Är det normalt för en lägenhet, just nu alltså. Jag förstår att det ändrar sig med årstid och värme/kyla men är det ett ok värde nu? Varför jag frågar är att jag har en gammal mekanisk hygrometer också och den visar på 60-62 % fuktighet. En stor skillnad alltså. Jag vill använda den inköpta för att ha en första koll på fuktigheten i en krypgrund på ett hus, och då vill man ju naturligtvis ha en som man litar på.

Tack på förhand.
 
Jag har 41% RH inne just nu, så det låter väl som Kjells mätare har rätt. 60-62% är inte troligt inomhus på vintern.
 
Du kan enkelt kalibrera den med "salttricket" för att se om den visar någorlunda rätt!

Se t.ex. http://exoticpets.about.com/od/herpresources/ss/hygrometer.htm

Det ger dig iofs inga garantier för att mätvärdena är korrekta nere vid 30-40% med skall du ha den i en krypgrund så är du ju värden runt 75% som du vill skall stämma! ;)

/R
 
Tack för era svar. Jag ska kolla på salttricket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.