I somras så isolerade jag mitt tidigare oisolerade garage.

Garagets ena långsida är husets yttervägg, så garaget är vidbyggt och med pulpettak.

95mm isolering i väggarna, 120mm isolering i taket.
Väggen mot husväggen lämnade jag oisolerad för att få värmetillskottet från huset.
Ingen plast i väggar eller tak.

Har placerat en hygrometer i garaget.

Har som högt nått ca 70-75% i RF vid 4-5 'C inne i garaget.
Är det risk för mögeltillväxt eller krävs en högre RF?
Är medveten om att ifall jag hade haft 20 'C i garaget så hade risken varit stor.

Men behöver jag oroa mig? Behöver jag göra något?
 
Bob_the_builder
Har du någon ventil? Har du provat med en annan hygrometer?
 
Nej jag har inga ventiler ännu, men misstänker att jag behöver sätta in minst två styck.
Hur ska isåfall dessa placeras, är min nästa fråga.

Nja känsligt men kartonger, lite kläder, dynor osv som kan ta skada..
 
Jag tillhör dem som inte är så orolig för att förvara textilier i ouppvärmda utrymmen. Du kan aldrig ventilera ett ouppvärmt utrymme så att det blir torrare än det är utomhus. Om du inte kommer att tillföra någon fukt är det bättre att ha endast lite ventilation. Om det tack vare värmeläckage från huset blir varmare än utomhus så kommer också luftfuktigheten att bli lägre än utomhus. Med mycket ventilation blir det kallare och därmed fuktigare. Men som sagt. Jag skulle inte ta ut problemet i förskott. Det finns många ouppvärmda sommarstugor där textilier förvaras utan problem.
 
Förvaring av textilier bör gå bra om det förvaras i t ex en träkista, så som man gjorde på kallvindar och uthus förr i tiden.
Dynor och tyg som ligger tillgängligt bör man passa sig för, iaf om man har möss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.