Ska sätta på lite väggar men behöver lite input. Detta är en mellanvägg i ett kallgarage i länga. Reglarna ni ser är fuktiga efter varje vinter pga. snöig bilen körs in och det blir smältvatten dagen efter. Vattnet samlas i pölar som får kontakt med reglarna mer eller mindre. Jag tror att grannen på andra sidan väggen har det värre, eftersom man är så duktigt att skrapa bort allt vatten när man kör ut bilen.

Som sagt, jag vill slänga på väggar för bygga lite konsoler och vertygshållare. Jag vet inte riktigt hur man gör i denna läge. Reglarna har varit fuktiga vartenda vinter så länge jag minns, och den har inte ruttnat men gipset är lite bräcklig pga smältvatten som har vandrar uppåt längs reglarna. Det ni ser på bilden är både torrt och vått, samt massa salter. Nu torkar det där under sommaren men förblir den fuktig under nästan hela våren. När det väl torkar då der set normalt ut, dvs inget mögel eller annat skumt. Vad blir det för konsekvenser om man länger upp en OSB/plyfaskiva med plastfuktspärr i? Vad för material kan man använda istället eller eller finns det andra metoder för det?

BTW, gipsskivan i hörnet är lagad sen innan pga detta problem.

Any suggestions innan man skrider till verket?

2015-03-16 16.54.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 2015-03-16 16.53.54.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eftersom du har betong under så kommer den hela tiden att absorbera lite av vattnet från bilarna samt släppa ifrån sig detsamma till väggen.

Enklast vore väl att sätta sparringskenor på reglarna samt nån osb som verktygstavla.

Annars måste du t.ex. plasta under hela väggen och på båda sidor så inte vatten kan ta sig upp i väggen. Det räcker nog att plasta ett par centimeter upp på väggen så det inte är några större mängder. Om du inte äger garaget själv så kanske det blir mycket pengar och jobb på någon annans egendom.
 
Roev08 skrev:
Eftersom du har betong under så kommer den hela tiden att absorbera lite av vattnet från bilarna samt släppa ifrån sig detsamma till väggen.


Roev08 skrev:
Enklast vore väl att sätta sparringskenor på reglarna samt nån osb som verktygstavla.
Absolut, täntke på det också, men jag ska installera sparrignskenor som läggs på skenor och då vill man hämöjlighet att justera efter behov. Vill inte vara beroende av reglaran endast, Dessutom ser det lite schysstare ut med vita väggar.

Roev08 skrev:
Annars måste du t.ex. plasta under hela väggen och på båda sidor så inte vatten kan ta sig upp i väggen. Det räcker nog att plasta ett par centimeter upp på väggen så det inte är några större mängder. Om du inte äger garaget själv så kanske det blir mycket pengar och jobb på någon annans egendom.
Exakt, det var så jag resonerade, lite plast mellan regler och skiva. Vad jag dock är lite fundersam över är om fukten stannar kvar i regeln eftersom fuktspärren hindrar den från att torka från mitt håll. Andra sidan väggen har grannen isolerat sin sida. Fukten har ingenstans att ta vägen så att säga... kanske får borra lite stort hål på väggen för ventilering...
 
S
Vincent Truong skrev:
Absolut, täntke på det också, men jag ska installera sparrignskenor som läggs på skenor och då vill man hämöjlighet att justera efter behov. Vill inte vara beroende av reglaran endast, Dessutom ser det lite schysstare ut med vita väggar.



Exakt, det var så jag resonerade, lite plast mellan regler och skiva. Vad jag dock är lite fundersam över är om fukten stannar kvar i regeln eftersom fuktspärren hindrar den från att torka från mitt håll. Andra sidan väggen har grannen isolerat sin sida. Fukten har ingenstans att ta vägen så att säga... kanske får borra lite stort hål på väggen för ventilering...
Du ska absolut inte bygga igen den där väggen över huvud taget, den suger fukt idag men klarar sig lindrigt tack vare att den kan torka ut, när du byggt igen den så har du sabbat dom möjligheterna och kommer orsaka mögel o röta vilket du kommer vara ansvarig för.

Att borra upp ett par ventilationshål ersätter inte luftningsmöjligheterna som finns idag.
 
Även om golvsyllen ännu inte har börjat ruttna så är det bara en tidsfråga.
Om du inte vill riva väggen och bygga en ny vattensäkrad så är det inte lönt att lägga ner någon möda, utan kör då på konsollskenor på reglarna som tidigare föreslagits.
 
Som sagt, väggen behöver göras om förr eller senare, den ser ju rätt risig ut. Man skulle nog behöva gjuta en liten kant under väggen och sedan ställa nedre regeln på den med syllisolering emellan.

Jag skulle göra något enkelt som går lätt att demontera och inte bygger igen väggen.
 
SueCia skrev:
Du ska absolut inte bygga igen den där väggen över huvud taget, den suger fukt idag men klarar sig lindrigt tack vare att den kan torka ut, när du byggt igen den så har du sabbat dom möjligheterna och kommer orsaka mögel o röta vilket du kommer vara ansvarig för.

Att borra upp ett par ventilationshål ersätter inte luftningsmöjligheterna som finns idag.
MMmmm... säg det till en del av mina grannar som har gjort så... dock ser det förjävligt ut nu. När fukten har färdas uppåt... därav fuktspärren. Jag får väl komma på någon lössningen. Antingen sätta väggar så långt ner det går och sen låte allt stå öppet. på nedre delen... *suck*... förstår inte vad dem täntke på när det byggdes...

Kan iaf försöka lindra så att vatten från min sida inte och göra en mindre båge uppåot, vad är det för fogmassa som används för det?
 
S
Ingen fogmassa alls skulle jsg vilja påstå.

Du bör över huvud taget inte täta runt syllen då den suger uf betongen o får svårare att torka.

Kör bara med konsoller, allt annat är slöseri och kan påskynda rötprocessen. :(
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.