Helgernas myckna tid över gav inspiration till att möblera om, och bakom garderoberna hittade vi då den gamla bioväggen som den förre ägaren lät bygga, och vi ställde garderober framför.
Efter att ha gläntat på isoleringen så visade sig ett stort hålrum ut mot ytterväggen, en Leca-mur där garageporten satt förr i tiden. Isoleringen kändes fuktig på kallsidan, så ommöbleringen övergick till att tömma rummet för att kolla noggrannare.
Hela väggen revs, och Isoleringen visade sig vara väldigt blöt i det kalla ytterhörnet. Ingen ångspärr fanns heller.
Just nu håller området på att torka ur, allt trä på väggen är nedmonterat och på väg till ÅVC.

Nu till frågeställningen:
Fuktfläckar/mögelfläckar på muren och på golvsyllen, kan man tänka sig att det räcker att behandla med jape mögelfri? Eller måste hela syllen bytas, med allt vad det innebär av att bryta upp parketten?
Under det blå underlaget är det gamla garagegolvet, byggt kring 1946. Betong, sannolikt oisolerad platta på mark.

Som återställning i väggen tänker jag mig ångspärr, mineralull och stålreglar, efter att ha dammsugit ordentligt i de öppna facken.
 
  • Trästruktur, röd vägg, damm, blå plastdetalj, otydlig miljö, byggmaterial, smutsigt, elektrisk uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskador, mögel på vägg, trasiga träplankor, kabel, röd vägg, ingen god underhållningssköttsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering exponerad bakom ventiltäckning med galler nära träbalkar och svart vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, vägg öppnad, exponerade träbjälkar och isolering, verktyg och dammsugare på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är golvet mekaniskt ventilerat? Eftersom det ligger platon på golvet gissar jag att det inte finns någon isolering under plattan vilket innebär att ni har tillskjutande fukt underifrån. Reglar ni upp en ny vägg på insidan får ni troligen liknande problem ni har nu även i framtiden eftersom fukten under plattan ventileras upp i den uppreglade väggen.
 
Centano Centano skrev:
Är golvet mekaniskt ventilerat? Eftersom det ligger platon på golvet gissar jag att det inte finns någon isolering under plattan vilket innebär att ni har tillskjutande fukt underifrån. Reglar ni upp en ny vägg på insidan får ni troligen liknande problem ni har nu även i framtiden eftersom fukten under plattan ventileras upp i den uppreglade väggen.
Nej, någon fläkt sattes inte in utan den enda ventilationen är via ventilerade socklar. Lite oklart vad som driver cirkulationen...
Men vad finns det för standardlösningar för att ventilera en trossbotten med fläkt? eller räcker det med en ventilationsslang där ena änden går ner i ett fack och en tidsstyrd fläkt i den andra?
 
Trossbotten? Jag antog att det var betong under platonmattan?
 
Centano Centano skrev:
Trossbotten? Jag antog att det var betong under platonmattan?
Ja, det är betong under platonmattan. Och ovanpå den är det ett regelverk med isolering i facken, golvspån och ett trägolv.
Men fuktskadan har uppstått genom isoleringen av väggen.

Men åter till ventilationen av golvet, du tänker på något likt Nivell?
 
Har fått ut isoleringen ur två av golvfacken - fukt där också. Så det blir till att riva ut hela härligheten, torka ut och göra om på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.