Efter en insikt baserat på svar från många av er angående min källare så förstår jag att jag även har problem med vinden. Huset är ett mindre hyreshus byggt 1940. Plåten på taket blev bytt för 10 år sedan. Då passade jag på att ordna lite extra ventilation genom att, förutom de två ventilerna som sitter på motsatt kortsida, Även lägga till några ventilationshuvar i råsponten som ventilerar under plåttaket. Det är även fullt öppet med någon cm glipa vid takfoten på båda sidor. Sedan sprutades det upp fullt med isolering för att inte släppa ut värme. Som sagt, efter insikt så förstår jag att jag istället skapat ett dåligt scenario på sommaren där jag skapat en kallare vind och samtidigt släpper in mer fuktig luft än tidigare. Har ni några förslag på hur man kan åtgärda detta på ett enklast sätt under de fuktigaste månaderna?
Jag har en vindslucka från en av lägenheterna där jag kan klättra upp men inte gå runt då isoleringen ligger löst och högt. Däremot har jag två trappuppgångar vad varje sida huset.
Man kanske kan borra upp ett ventilationsrör ifrån varje trappuppgång rakt upp på vinden och montera en avfuktare i ena trappuppgången som går igång när det är för höga värden?
Ska man ta bort någon av ventilationen? Huvarna under plåttaket blir ju svårt men kortsidorna och takfoten går ju att ordna.
 
Vinden brukar normalt bli stekhet om det är varma soliga sommardagar. Inte något problem för vinden mer än att det bidrar till att det är väldigt varmt i huset. Problemen med vinden kommer istället på vintern då fuktig inomhusluft kan leta sig ut via springor och andra otätheter och t.ex. kondensera på insidan råsponten så det blir mögel där. Har man tilläggsisolerat vinden blir det kallare på råsponten och mer kondens. Finns t.ex. Trygghetsvakten vind som har en fläkt som ventilerar vinden med uteluft timmar då uteluften är mindre fuktig än luften än på vinden och ger därmed ett torrare vindsklimat.
 
J Josth skrev:
Vinden brukar normalt bli stekhet om det är varma soliga sommardagar. Inte något problem för vinden mer än att det bidrar till att det är väldigt varmt i huset. Problemen med vinden kommer istället på vintern då fuktig inomhusluft kan leta sig ut via springor och andra otätheter och t.ex. kondensera på insidan råsponten så det blir mögel där. Har man tilläggsisolerat vinden blir det kallare på råsponten och mer kondens. Finns t.ex. Trygghetsvakten vind som har en fläkt som ventilerar vinden med uteluft timmar då uteluften är mindre fuktig än luften än på vinden och ger därmed ett torrare vindsklimat.
aha, det tänkte jag inte på. Trygghetsvakten verkar ju vara en bra lösning. Ska undersöka den. Tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.