Hej!

Jag har köpt ett parti ved som jag känner är lite för fuktig för att det skall vara bra, när jag eldar med den låter det länge "pffffffffff", ja ni hajjar. Min fråga är: Jag har hört att det är skadligt för en kakelugn om man eldar med för fuktig ved. Jag vill verkligen inte förstöra min kakelugn, eftersom den står för en stor del av trivseln i huset. Vad är problemet egentligen, vad kan hända?

Torka fuktig ved, är det någon som har några tips där. Jag kan ta in en vecka för tork i källaren innan eldning, räcker det tror ni? En vanlig huskällare med luftfuktighet på 40% och en 15-16 grader.

 
Att torka ved inomhus i värmen ska man vara försiktig med. Om den är för fuktig så trivs svampar och otäcka kryp alldeles för bra i värmen och fukten. Sånt vill man inte ha i huset.

Du kan ju låta veden torka en säsong och elda s k värmeloggs (stora, fyrkantiga briketter) den här säsongen. Jag har eldat lite värmeloggs i min kakelugn och efter lite experimenterade funkar det mycket bra. Man ska tänka på att inte lägga in för mycket bara. För att värma min kakelugn räcker 6 st loggs och det är mycket mindre än den vedmängd som behövs.
 
Tack för svar.

Vad är problemet för kakelugnen om man eldar med fuktig ved?
 
Mjae,... det var första gången jag har hört det, men det kanske kan ligga nåt i det. Kakelugnar muras ju med lerbruk som ju löses upp av vatten. Personligen tror jag att det ska vara väldigt fuktig ved för att kakelugnan ska ta skada, men jag är inte helt säker på den saken..

Däremot är det svårt att få det att brinna tillräckligt bra om man har fuktig ved. Det blir helt enkelt inte varmt nog och det luktar illa, hälften av veden försvinner oförbränt ut ur skorstenen. Ser man sot på teglet i eldstaden så har det inte varit tillräckligt varmt. Du kan ju prova att varva briketter och ved, men du tjänar på att låta veden lufttorka ute (helst under tak) eller i en luftig vedbod.
 
sätt in en avfuktare i källaren så är problemet ur världen.lycka till
 
M
Precis som det sägs tidigare så är en kakelugn känslig för många saker då den muras med lerbruk.
Att elda en hel säsong med fuktig ved kan säkerligen försämra bruket, det är otroligt känsligt mot fukt.
Det bildas även mycket tjära (som också tidigare sagts) vilket jag vill minnas är en mycket sur produkt som påverkar alla sorters bruk negativt inklusive tegel och kan få dessa att börja vittra sönde. Lägg där till att lerbruket är mycket känsligt så blir det ingen bra kombination.

Det är dessutom hutlöst varmt i eldstaden på en kakelugn, vilket ökar risken för sotbrand om det blir tjära i rökgångarna. Om kakelugnen är enda eldstaden i skorstenen så kommer sotbranden med all säkerhet ske i ugnen och inte uppe i skorstenen då ugnen släpper i från sig relativt sval rök (125-150C kanske?). Om det är till fördel eller nackdel att branden är nere "i huset" vet jag inte, men bäst är ingen brand alls :)

Om du köpt torr ved och fått fuktig så borde du kontakta den som sålt veden och diskutera det hela.
 
Krilleman
En kandidat till årets trådlyft! (y)
 
M
Haha - det var det jävligaste! Läste inte ens datumen :D

Tråden dök upp på förstasidan i appen där "aktiva" trådar brukar visas.

Jag får bjuda på den! :D :D :D
 
Den viktiga frågan bör vara : Är veden torr??;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
M
Tio år senare så får vi väl ändå hoppas att den har hunnit torka klart lagom till årets vinter ;-)
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
L Linnea Johansson2 skrev:
Hur gick det med veden? Har den hunnit torka höll kakelugnen?
Nu efter 17 år får vi hoppas att den har torkat ;). Men TS har inte varit inloggad sen 2016 så vi lär nog aldrig få veta...
 
D Dublin skrev:
Nu efter 17 år får vi hoppas att den har torkat ;). Men TS har inte varit inloggad sen 2016 så vi lär nog aldrig få veta...
Hehe okej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.