Hej,
för att göra lång historia kort; har köpt ett 1920-tals hus som jag håller på att totalrenovera! Köksväggen som ni ser på bilden är uppbyggd på följande vis: Tegel > puts > vindpapp > reglar > isolering > spånskiva > gips.

Dum som jag var när jag gjorde köket x antal månader sedan, bestämde jag mig för att dra gränsen någon stans och smällde bara gips på väggen! Nu ett par månader senare är där en svag muggen doft som gärna sätter sig i plastpåsar och tyger man lägger intill väggen!

Tog ett hål i väggen och kunde konstatera att spånskivan som väggen står på hade igår 30% fuktkvot, nu när jag tog bilden hade den torkat ut lite!

Golvet är gjutet där man sedan lagt 100mm cellplast ovanpå betongen och flytande spånskiva ovanpå! Hurvida där finns kapilärbrytande massor under vet jag inte!

Golvspånskivan verkar heller inte ha någon direkt kontakt med tegelväggen, så vart förvånad över att den hade 30-35% fukta igår när jag öppnade upp hålet!

Min första tanke var att regla upp en ny vägg med stålreglar, 45mm isolering, diffspärr och gips, men nu är jag rädd för att om jag byter den dåliga golvspånet och bygger upp en ny vägg, kommer ju troligtvis golven bli fuktigt igen!

Någon som har några tankar och idér? :D
 
  • Vägg med fuktproblematik, en fuktmätare syns och ett hål i gipsskivan avslöjar skadad spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare som visar en fuktkvot på en spånskiva vid en renoverad 1920-tals köksvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i kök med öppen vägg som avslöjar isolering och konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså inte någon fuktspärr (plast) i isoleringen/väggen?

I så fall är det ju inte något bra med trä där överhuvudtaget!

Fukten kan ju även komma från plattan och det är oisolerad platta på mark.

Jag har en liknande vägg i mitt suterränghus fast i lättbetong som drog in fukt så puts och färg flagnade.
Jag lade upp stålreglar mot gummi (för att undvika ev. korrosion) och sen plyfa och gips. Jag lade en Östberg fasadfläkt på utsidan i mitten av väggen och har två luftintag med vanligt dammsugarfilter nere i varje hörn...

Garanterat fuktsäkert! :)
 
Nej precis, finns ingen ångspärr i väggen!

Tror vi är inne på samma spår, skulle det kunna vara markfukta som trycks upp i väggen, därav nederdelen av väggen & spånplattan är mest fuktig?

Har funderat på en lösningen, men känner mig tveksam, vad säger experterna? :rofl:
 
  • Uppskuren illustration av en väggkonstruktion utan ångspärr med indikation på fukt nära golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O otto123 skrev:
Tegel > puts > vindpapp > reglar > isolering > spånskiva > gips.
Jag tror inte att detta är en korrekt beskrivning av en yttervägg i ett 20-talshus. För det första måste det finnas en massiv plankstomme (2-3 tum tjock) som vindpappen är fäst vid, och som utgör bärningen i väggen. För det andra måste teglet vara påfört i efterhand, eftersom det finns ett putsskikt bakom. Jag tror inte man använde fasadtegel på 20-talet utan då förekom bara helstens murade ytterväggar. Fasadtegel måste alltid muras med en bakomliggande luftspalt. Som en följd av att teglet ligger direkt mot putsen överförs teglets fukt till putsskiktet som inte kan torka ut. Pappen bakom putsen bör ha varit en asfaltpapp men den har antagligen tappat det mesta av sin fuktisolerande förmåga.

Innan jag driver min teori längre skulle jag vilja veta väggens verkliga uppbyggnad. Om du kan ta några djupmått, så underlättar det förståelsen.
 
Förlåt var lite otydlig är min beskrivning!
Befintlig tilläggsisolering är alltså något som har tillkommit 1991 då köket renoverades!
Stommen i huset är alltså tegel, kanaltegel, någon plankvägg finns inte, det är massiva väggar!

För att specificera hela väggen ser den ut såhär utifrån och in: Puts->Tegel->luftspalt->tegel->insida puts->luftspalt->vindpapp->träreglar & isolering-> spånskiva -> gips

Nej, det är vanlig förhydringspapp (vindpapp) som satt direkt mot insida puts! Antagligen för man trott att det blåst genom tegelstommen!
 
Då ser det mycket normalare ut! Är det putsen man ser på fotot där du tagit bort spånskivan? Tegel som är putsat på ut- och insida brukar inte behöva extra vindtätning. Har man använt plastfolie då köket tilläggsisolerades? När man tilläggsisolerar en sådan murkonstruktion bör man inte använda plastfolie av två skäl. För det första behövs den inte, eftersom eventuell kondensation av inneluftens vattenånga sker i tegelmuren som tål fukt. För det andra bidrar den till att skapa en förhöjd fuktmiljö i tilläggsisoleringsskiktet. Man bör inte heller ha en förhydningspapp på murens insida eftersom den verkar bromsande på vattenångan. Luftspalt mellan muren och stålreglar tror jag på.

Det är sannolikt att åtminstone en del av problemen har med golvkonstruktionen att göra, men jag behöver begripa lite mer av hur det ser ut. Ligger betongplattan direkt på marken? I så fall mycket ovanligt för ett 20-talshus.

Lite ostrukturerat, men problemet verkar komplext.
 
Ja precis, det är putsen man ser! Nej där fanns ingen plastfolie i väggen!

Var lite otydlig igen! Jag TROR att betongplattan i köket har gjutits när köket renoverades 1991! Men hurvida den ligger direkt på mark eller på kapilärbrytande massor vet jag inte! Då får jag bila upp en bit för att se, och det känns lite drastiskt!
 
Nej, bila inte upp något. Hur ser grunden ut från utsidan? Det finns väl ingen källare?
 
Nä precis, ingen källare!
 
  • Schematisk illustration av en husgrund utan källare med putsad grästenssockel och markgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var det jag misstänkte. Betongen är säkert gjuten ovanpå ett skikt med packad makadam. Eventuellt finns det lecakulor eller frigolit under betongen. Det borde det göra om det är utfört 1991, men det motsägs av frigoliten ovanpå betongen. Betongen är nog högst 10 cm. Kapillärsugning av fukt från marken tror jag vi kan utesluta. Om din första sektion stämmer, dvs att det finns en betongklack längst ut mot ytterväggen, så tror jag att huvudorsaken finns där. Den delen av betongen kommer alltid att vara fuktig. Ligger spånskivan direkt på betongen?
 
Bra fråga, får nog kolla upp det och återkomma med svar imorgon! I dom andra rummen har där varit en sula gjuten, förmodligen sen huset byggdes som man murat tegeln på, och den går 20cm innanför tegeln! Så med största sannolikhet är det väll samma i köket!

Men om man leker med tanken att spånplattan ligger nära eller i direkt kontakt med betongen där, hur bör man gå tillväga då?

Tycker det är svårt att förklara så bifogar en bild på hur det ser ut: :)
 
  • En schematisk skiss som visar en sektion av en vägg med tegel ovanpå en betongsula och spånplatta nära betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man använder vanligen syllpapp för att isolera träprodukter från betong som kan vara fuktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.