Hej!

Snarlika frågor har ställts tidigare men jag ber om lite hjälp i allafall.

Jag planerar för att isolera mitt garage, nu är det så att konstruktionen är inte den bästa, tryckt syll på betongplatta enbart med byggplast mellan. Vindskyddet innan panelen är i form av gipsskivor. Se bild. Dessa skivor är tydligt fuktskadade (uppluckrad papp längst ned). Jag har mätt fukthalten i syllen på lite olika ställen med en hobbymätare och det varierar mellan 15-25%. Regeln/läkten som håller panelen är inte lika fuktig, kanske att den torkar betydligt lättare trots den är på samma höjd som syllen.

Så jag har lite funderingar. Var kommer fukten ifrån? Hur lång tid tar det för en syll att torka i ett oisolerat garage.



syll.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1. Tidigare ägare menade på att snöiga bilar var orsaken och det ser ut som fukten på gipsen kommer inifrån, men borde då inte då syllen vara torr nu, det har inte stått någon snöig bil i garaget på länge. Därav nästa fråga, kan det vara så att det är "gammal" fukt som fortfarande ligger kvar i syllen som inte hunnit torka ut? Skulle det kunna vara så att syllen "suger fukt" utifrån? Betongplattan höjer sig kanske bara en decimeter från markstenen, där det givetvis samlas snö från och till under vintern även om man skottar, lätt att man skottar i snö under panelen.

Hur skulle ni göra för att fuktsäkra detta till någon rimlig nivå?

Tack på förhand!

mvh
Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.