Hej!
Har konstaterat att vi har väldigt hög luftfuktighet i vår krypgrund i tillbygget av vårt hus, enl bild här.
Klurar på hur man löser detta, gärna så billigt som möjligt eftersom vi har andra saker som måste/bör åtgärdas också.
Som det är nu är utbyggnaden uppbyggd på lekablock runt om, och tre kraftiga plintar i en rad i mitten. Marken är av stenkross och är helt otäckt, dvs ingen plast varken på mark eller grundmur. Under stenkross är det med största sannolikhet lerjord. Grundmuren är inte heller isolerad/dränerad på utsidan, så murarna är väldigt fuktiga på insidan, mycket pga lerjord. Mätte med fuktmätare idag på murens insida och den slog i botten, 22% är max och det är med andra och långt över 22% RF i muren. Ganska kraftig kristallisering av kalk/salt är det även i muren.

Vad tror ni, räcker det med att plasta in marken och muren med byggplast? Eller krävs det mer isolerande material, typ något sånt här,
http://www.soliduct.com/krypgrundsisolering/p-2634.htm

Det kanske rent av är så att jag måste investera i en Trygghetsvakt för att värma grunden?
Kan tillägga att det är mycket fuktigt, mätte luften idag och ligger på 94% RF, dock i dagens väder med lite regn och kvalmigt väder. Det verkar dock som att trämaterialet har klarat sig (peppar, peppar), mätaren visade runt 18-20% RF och jag kunde inte se någon mögelpåväxt/hussvamp.

Klurar även på en annan sak. Vi har fuktiga murar även i orginalhuset, och i rummet mot utbyggnaden är en gillestuga. Misstänker att dräneringsrör och jord mot väggarna är dåliga. Vad är era tankar kring detta? Misstänker det är ett rent helvete att ordna detta vid utbyggnaden. Då lär man väl få gräva en tunnel under utbyggnaden och handgräva ut allting? Ska man lyfta på huvudet och vissla lite och låtsas som ingenting?
En tanke jag har är att en konsekvens av att isolera ute fukten från krypgrunden kan bli att det letar sig ner ännu mera fukt in i källaren/gillestugan? Är jag rätt eller fel ute här?

hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har mätt på en av årets absolut värsta dagar. Har du mätt under lite mer normal väderlek? Du skriver att det inte finns några mögelangrepp eller liknande vilket får mig att tro att du kanske inte har några större problem.
Igår bokstavligen dröp det vatten av grundstenarna till mitt hus vilket det vanligtvis inte gör.
 
Nä, sant att mätningen inte är helt representativ med tanke på vädret. Det jag dock vet är att fukt tränger in i grunden i orginalhuset. Det syns genom ganska riklig salt/kalkkristallisering längst ner mot golvet. Vidare består marken av ganska blöt lerjord, samt att ingen plast är utlagd under utbygget. Med tanke på att även krypgrunden är påväxt med salter och kalk borde ju det tyda på att det är fukt även under normala förhållanden.
Håller med om att det är lite konstigt att ingen påväxt finns. Nu är ju inte utbyggnaden så värst gammal, 6-7 år kanske, men det hinner väl komma en del på dom åren ändå.
Det mest frustrerande är att förra ägaren inte bemödade sig gräva ur ner till dräneringarna i orginalhuset, när han ändå hade dit en grävmaskin. Nu blir det väl otroligt jobbigt om man ska göra det i efterhand.

Men det borde i varje fall inte vara en nackdel att lägga ut byggplast i krypgrunden. Kan man lägga vanlig plast på stenkross, eller går plasten sönder då tro? Kanske lika bra ta den från soliduct jag länkade, den verkar ju kraftigare och mer isolerande?

Jag är som du märker novis på det här, och blir lite nervös faktiskt. Får massa otäcka bilder på hussvampar och annat otyg framför mig :eek:
 
Att lägga plast i krypgrunden är ju enkelt och billigt. Lägger man den direkt på grovt kross blir det hål i den efterhand som man kryper på den, men den brukar tåla en hel del och det är inte så att man kryper runt därnere dagligen.

Krypgrundsmattan som Soliduct säljer är nog betydligt tåligare, men jag tror att vanlig markduk under plasten i så fall är mer prisvärt. Sedan finns det krypgrundsisolering typ liggunderlag som faktiskt isolerar mot marken.

Jag skulle börja med vanlig plast eftersom det är nästan gratis och se (mäta) vad som händer. Vid den här tiden på året är det alltid hög luftfuktighet i krypgrunder om de ventileras med uteluft.
 
  • Gilla
Pippirull
  • Laddar…
Ok, tack för input.
Har precis köpt markduk, och sedan vanlig enkel byggplast på Byggmax. Börjar med det enkla och billiga först, hjälper inte det får jag väl köpa något mer isolerande, och ev en Trygghetsvakt om det inte hjälper.
Funderar lite på hur man sätter plasten på grunden. Är det bra ide att täta den längst upp? Med nån tätlist som typ till platonmatta? Eller spelar det ingen roll? Tänker att det borde väl kondensera upp om det inte är tätt?
 
Jag har svårt att tro att 100% täthet betyder något i det här sammanhanget. Tror det är lagom att dra plasten cirka halvvägs upp på grundmuren och fästa den på enklaste vis.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.