Kjøpte oss hus med råkjeller nå i vår. Da var kjelleren helt tørr, og det var den også videre utover våren og i begynnelsen av sommeren. Men etter at det ble varmt i været, har vi fått fuktflekker på gulvet. Etter at varmen virkelig slo til (tropevarme) så har fuktflekkene blitt enda større. Veggene virker derimot helt tørre. Hva kan dette komme av?? Kan dette løses ved å legge ny\bedre drenering rundt veggene??

Har postet dette på norsk forum: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=3814.0 Der finnes også bilder....
Tenkte kanskje at noen av broderfolket i øst kunne hjelpe meg med dette problemet:)

Mvh
Vann
 
Ingen som har noe peiling på dette??
 
har du några vattenrör i taket i din källare? Kallvattenrör som fukten kan kondensera på och droppa ner på golvet?
Eller annat av metal som hänger över dom fuktiga ställen? Titta i taket :). Det räcker ju med en droppe i timmen för att det blir fläckar som inte vill torka i en kall och fuktig källarluft. Hoppas det är så enkelt. Isolera rör så blir det ingen kondens :)
gaia
 
finnes ikke rør i taket ovenfor.
Tydelig at vannet kommer fra grunnen. Synes bare det er så merkelig at det kommer når det er varmt og tørt i været, men er helt tørt om våren.
Bilder av flekkene finnes her http://www.byggebolig.no/index.php?topic=3814.0

Mvh
Vann
 
no ja, någon har redan gissat samma och det var fel.
Då är det bara att riva upp golvet där fläcken finns och se vad som händer där under :). Ingen idee att dränera om man är inte säker varifrån vatten kommer. Är det en otätt vattenrör eller avlopp ? Eller vattnar du dina rabatter vid huset för mycket?
Lycka till!
gaia
 
Har fått noen fornuftige svar på det norske forumet.

Poster det her om noen skulle være interessert.

"Denne formen for fuktighet skyldes sannsynligvis fordamping av fuktighet. Temperaturen i bakken stiger når sola skinner og det er varmt ute, og fuktighet (vann) i bakken fordamper og stiger oppover. Gulvet ditt blir da i "veien" for at fuktigheten kan fordampe fritt og du kan få tydelige fuktflekker i betongen. Dette kan også tyde også på at det ikke er fuktsperre i gulvet, eller at fuktsperren ikke er tett.

Dette skjer hos meg hver gang det blir varmt i været og sola skinner. Jo varmere og jo flere dager med fint vær jo tydeligere ser jeg fukt nederst på sokkelen av grunnmuren. Grunnmuren står direkte på fuktig jord uten hverken grus eller noen form for fuktsperre/kapillærbrytende lag. Trøster meg med at det ikke er så ofte at det er så fint vær at det er noe stort problem (Bor i Bodø).
" Skrevet av sonic-x på www.byggebolig.no
 
Hej. kul med ett norskt inlägg:)
vårt hus från -49 har samma fläckar på golvet. vi har dränerat och isolerat med isodrän skivor förra sommaren å d har inte påverkat fuktfläckarna alls på golvet. hos oss verkar det vara fuktigare där avloppsrören ligger, de är bytta för ca 10år sen så de borde inte vara sönder.
Den norska förlaringen med kondens låter helt trolig tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.