Hej,
Kan någon förklara för mig varför är det blöt/fuktigt på alla golvkanter/ytterväggar.detta kom efter renovering ny betongplatta men gammal grund.blir bara när det är kallt ute. Är det någon som haft något liknande?tacksam för hjälp Fukt på trägolv nära väggkant, kondens eller blöthet synlig i form av små droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För dåligt isolerat inplattan eller kanterna. Inte kul att riva upp det där :(
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som kondens, att din varma inomhusluft kondenserar mot en kall yta. Att ytan är kall tyder på att du har en köldbrygga längs med ytterväggen. Hur isolerades den gamla grunden när den nya plattan gjöts?

Att lösa problemet är ju inte helt enkelt, kanske att du kan isolera grunden på utsidan med isodrän/pordrän skivor eller liknande men det innebär ju i princip att du måste gräva upp runt hela huset och dränera/isolera.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Jag tycker det ser ut som kondens, att din varma inomhusluft kondenserar mot en kall yta. Att ytan är kall tyder på att du har en köldbrygga längs med ytterväggen. Hur isolerades den gamla grunden när den nya plattan gjöts?

Att lösa problemet är ju inte helt enkelt, kanske att du kan isolera grunden på utsidan med isodrän/pordrän skivor eller liknande men det innebär ju i princip att du måste gräva upp runt hela huset och dränera/isolera.
S Snappahaneklanen skrev:
Jag tycker det ser ut som kondens, att din varma inomhusluft kondenserar mot en kall yta. Att ytan är kall tyder på att du har en köldbrygga längs med ytterväggen. Hur isolerades den gamla grunden när den nya plattan gjöts?


Att lösa problemet är ju inte helt enkelt, kanske att du kan isolera grunden på utsidan med isodrän/pordrän skivor eller liknande men det innebär ju i princip att du måste gräva upp runt hela huset och dränera/isolera.
Hej när jag fixade betongplattan så la jag frigolit 20cm i hela utan makadam under och hade fritt 10 cm från gamla grunden pga tänkte så att betongen skulle sitta fast med gamla grunden
 
S Swe 2020 skrev:
Hej när jag fixade betongplattan så la jag frigolit 20cm i hela utan makadam under och hade fritt 10 cm från gamla grunden pga tänkte så att betongen skulle sitta fast med gamla grunden
Det var kanske inte optimalt ut ett isoleringsperspektiv att inte isolera ända ut till grunden. Du har väl egentligen bara två alternativ för att lösa problemet, isolera mer så du blir av med köldbryggan eller höja temperaturen inomhus så mycket så du driver ut kylan tillräckligt mycket för at äta slippa kondens. Det senare alternativet kanske inte ens är möjligt med rimliga inomhustemperaturer, varmluft stiger ju dessutom uppåt och du behöver värme nere vid golvet.
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Vad har du för luftfuktighet inne? Jag tänker om det är relativt nybyggt kanske du fortfarande har hög luftfuktighet?
Det som händer är att fuktig inomhusluft kondenserar mot köldbryggan du har runt hela golvet. Om inte kylan i sig är ett problem skulle det kanske räcka att ta bort lite mer fukt ur luften
 
  • Gilla
Swe 2020
  • Laddar…
Tjena har inte mätt luftfuktigheten,det är mellan 23-25 grader varmt,total renoverades för ca 2 år sen.
Kanske det är fuktigt för att fönstren blir också fuktiga längst ner se bild Fukt på insidan av fönsterrutan i en nyrenoverad stuga, synlig kondens längst ner på glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det va faktiskt dumt att inte isolera till grunden,vad händer om man isolerar själva grunden utifrån.
Deta är en stuga på 36 kvm (6x6)vi har i trädgården jag renoverade till min son.
Tackar för hjälpen
 
Säkert för dålig / för lågt flöde på ventilationen. Var sitter fläkt och ventiler i stugan ?
 
Hej,en i sovrummet och en vardagsrummet/kök,badrummet finns en som är fuktstyrd och den startar ganska ofta Ventil i takvinkeln ovanför ett fönster i ett ljust rum, möjligen för fuktstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fläkten ska gå konstant och öka vid dusch
 
Vad händer om jag installerar en fuktstyrd i vardagsrummet/kök
 
Risk för obalans och dålig funktion i badrum
 
Dem två jag har är friskluftventiler ska man ha mer eller nåt annat
 
Det tycker jag räcker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.