Vår tomt sluttar ut mot gatan. När någon byggde garaget så fick de gräva ur en bit vilket innebär att grunden ligger ungefär 40 cm under marknivå vid den norra gaveln. Träfasadens fot börjar ca 20 cm under markytan.

Man har bara grävt undan gräs och matjord ca 60 cm från väggen vilket sannolikt gjort det utrymme som bildats mellan mark och vägg väldigt fuktigt. Norrgavel plus att det finns en vattenutkastare på denna vägg gör inte klimatet bättre.

I stort sett hela panelen behöver nu bytas pga röta.

För att försöka förhindra att samma sak sker igen tänkte jag gräva ut ett lite större område. Hur långt från gaveln bör marknivån vara samma som garageplattan?

Dräneringen är inte heller den bästa vilket jag tänkte åtgärda samtidigt. Eller är den bristfälliga dräneringen det som är problemet?

Joel
 
Inser att det lät lite kluddigt. En VÄLDIGT enkel skiss kanske underlättar. Rektangeln är garaget från sidan. Hur brett ska det utgrävda utrymmet till vänster vara för att undvika fuktproblem?

5ae7bad8-efe3-3421.jpg
 
Jag tror mer att det är dränering + vattenutkast som är problemet. Med bra utförd dränering och takavrinning som leder bort vatten från byggnaden borde det bli bra!
 
Ok, glömde faktiskt skriva att regnvatten från halva taket går ner i en tunna på denna sida. En tunna som allt som oftast rinner över och därmed är en del av problemet. Jag ska leda bort detta vatten åt ett annat håll.

En fråga till. Idag ligger det plattor i utrymmet intill väggen. De är lagda med dålig avrinning vilket gör att vatten blir stående vid förrådsdörren på långsidan med översvämning som följd vid skyfall. Att lägga om dem blir komplicerat eftersom plattorna möter en flisgång med fall åt motsatt håll...

Är det i detta läge bättre att ta bort plattorna och ersätta dem med grus eller är det same same?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.