Tar hem och klyver min egen ved. Vid vilken fuktnivå kan jag elda dem? 16% ligger de jag lagrat i nästan ett år. 24% ligger de jag precis tagit hem och klyvt.
 
R Rolle85 skrev:
Tar hem och klyver min egen ved. Vid vilken fuktnivå kan jag elda dem? 16% ligger de jag lagrat i nästan ett år. 24% ligger de jag precis tagit hem och klyvt.
Tror man brukar säga under 20% fukthalt :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Där någonstans vid 16% då tar du in dem i en vecka eller två och "mellanlagrar" så är det redo för eldning. Brukar resultera i utmärkt 14% fukthalt ved innan man kastar in dem i pannan. Dryga året för björk. 2-3 år för ädelträden (bok, ek etc). Gran och tall brukar kommit ned efter 1-1.5 års torkning till 15% också.
 
Björk fälld i februari.
Nu kluven och kastas på hög ute på backen.
Slänger in i en öppen binge med tak, strax efter midsommar.
Klart att eldas till hösten.

Gjort så i mer än 40 år.

Här är det inte noga med nån procentsats.
Brinner kanonbra ändå.

Och det blir ingen beläggning alls inuti täljstensugnen.
Tömmer 5 liters askbyttan en gång i veckan.
Sotare får ut dryga två liter sot totalt ur skorsten och ugn då han dyker upp en gång om året på vintern.
 
Ja precis, det viktigaste är ju mars - april - maj, torr luft och stark sol där brukar mestadels av torkningen ske. Och att man hugger på vintern så det är minimalt med extra fukt i träden från början, sommar huggen lär man ofta vänta till hösten efter för och elda med.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.