Hej!

Som ni förstår i rubriken,
Skall bila ur för utbyte golvbrunn i tvättstuga. Plastmatta skall installeras av behörig personal.

Troligtvis skulle säkert denna personen kunna svara på min fråga men jag gör det enkelt för mig och frågar er här istället :)

Hur mycket skall den nygjutna betongen kring golvbrunnen torka inför installationen av plastmattan?
 
Kör med slipsats så räcker ett dygns torktid. Vanlig betong behöver flera månader
Fredrik
 
I produktbladet förespråkar dem 20-100mm med slipsats.
I vårt fall ska det en gammal gjutjärns-golvbrunn som ska ut och en ny ska installeras.
Golvbrunnen är uppskattningsvis 300mm djup så det kommer m.a.o troligtvis bli mer än dubbelt upp i tjocklek.

Frågan är bara om plattan är så pass tjock? Huset är ett 60tals hus, så jag misstänker att den djupa brunnen är injusterad i makadambädden undertill?
 
Det är väl inget problem. Gjut i 2 omgångar bara.
En slipsats grov för att få fast brunnen och en slipsats fin för att få till ytan och fallet.
Det är inte många timmars torktid på den där.
Passa dig bara när du gjuter eftersom det brinner snabbt
De gjutjärnsbrunnar jag bytt har varit en grund brunn och sedan en eller flera förhöjningsringar för att få rätt höjd och volym på brunnen.
Bottna den nya med lite grus så blir det bra.
Sist jag gjorde det här så bottnade jag med en hink 8-16 grus
Fredrik
 
Varför inte gjuta fast brunnen med EPS?
 
EPS kräver flytspackel eller slipsats. Verkar onödigt krångligt om det bara är byte av en brunn.
Fredrik
 
Mattläggaren lär väll vilja spackla ändå så va spelar de för roll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.