Hej!
Behöver era åsikter kring pågående byggprojekt.
Håller på att renovera ett hus som dragit ut på tiden. Hus bygg på slutet av 60 talet som nu har gjutits in golvvärme, vindsisoleringen bortriven mm. Således ingen isolering på vinden nu. Taket är glesat och plastat. 400mm isolering ska in på vinden. FTX system är på gång. Ingen värme igång sedan flera månader.
1. Jag tycker att fukthalten är hög i huset.
2. Kan tycka att vitmögel tittar fram på råspontstaket på kallvinden. Det har inte varit så innan.

Inga andra förändringar är gjorda i huset. Är orolig för att det är för hög fukthalt generellt i luften som skapar denna misstänkta påväxt.

Har ni förslag på vad jag ska göra? Köra igång en byggfläkt i huset? Avfuktare? Kan jag bygga vidare med gott samvete alltså plasta väggar mm. Ingen synlig vattenläcka någonstans. Jag har funderat över att sätta in en vanlig badrumsfläkt i huset som blåser ut tillfälligt, kanske i kombination med byggfläkt som höjer tempen någon grad. I dagsläget finns det heller inga innerväggar. Ska jag vara ärlig så vill jag inte sätta igång en byggfläkt för tempskillnaderna kan ju då orsaka kondensutfällningar på de kalla väggarna/taket utan isolering.

Tacksam för åsikter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.