Hej,

Vart nere och kröp i krypgrunden igår som man kan göra såg då att det vid ett ställe på grundmuren var fuktigt och även ovanför vid syllen. Utanför krypgrunden finns det altan och under det en gammal uteplats med betong och klinikers.
Min tanke var att det från altanen runnit vatten längs plankorna mot husfasaden och därför blivit blött uppe vid syllen då altanen och syllen är i ungefär samma höjd. Dock är jag osäker på varför det blivit blött såpass långt ned till på grundmuren. Någon kunnig som har en idé?
 
  • En tolv närbild av gråa blockstenar med mögelskador och fuktmärken vid träbjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murverk med synlig fuktskada och mögel, tätningsmaterial syns kring rör och trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med cementblock, ojämn belysning, fläckar, reflektion, skuggor, texturvariation, synliga väderpåverkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hörn med träbalkar och spindelnät, under ett glasbord, på ett stengolv. Nedsmutsat och dammigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sixtenbp skrev:
Hej,

Vart nere och kröp i krypgrunden igår som man kan göra såg då att det vid ett ställe på grundmuren var fuktigt och även ovanför vid syllen. Utanför krypgrunden finns det altan och under det en gammal uteplats med betong och klinikers.
Min tanke var att det från altanen runnit vatten längs plankorna mot husfasaden och därför blivit blött uppe vid syllen då altanen och syllen är i ungefär samma höjd. Dock är jag osäker på varför det blivit blött såpass långt ned till på grundmuren. Någon kunnig som har en idé?
har du kanske en dagvattenledning som går längs med grunden som är skadat?
 
H Husärlivet skrev:
har du kanske en dagvattenledning som går längs med grunden som är skadat?
1. Det vet jag inte om jag har. Är det kommunen jag kontaktar för att få reda på om det finns?
2. Det är ju även blött ovanför där syllarna möts. Kanske två olika problem?
 
Vi har dagvattenledningar från alla våra stuprör från huset ut till en dagvattenbrunn på vår gräsmatta. Tänkte du kanske har samma
 
H Husärlivet skrev:
Vi har dagvattenledningar från alla våra stuprör från huset ut till en dagvattenbrunn på vår gräsmatta. Tänkte du kanske har samma
Faktiskt osäker om vi har det, stuprören går rakt ner i marken, dagvattenledningar eller kista? Byggt 1978.
 
S Sixtenbp skrev:
Faktiskt osäker om vi har det, stuprören går rakt ner i marken, dagvattenledningar eller kista? Byggt 1978.
Har du någon buske på tomten som gömmer en brunn kanske? Det har vi. Annars är det ju kista om det inte går ut till det kommunala systemet
 
H Husärlivet skrev:
Har du någon buske på tomten som gömmer en brunn kanske? Det har vi. Annars är det ju kista om det inte går ut till det kommunala systemet
Nej det tror jag inte det finns. Inte bott här särskilt länge, men inte sett någon brunn. Kan inte vara kopplat till gatan på något vis? Känns ju konstigt att dra röret utmed kortsidan så tätt inpå
 
S Sixtenbp skrev:
Nej det tror jag inte det finns. Inte bott här särskilt länge, men inte sett någon brunn. Kan inte vara kopplat till gatan på något vis? Känns ju konstigt att dra röret utmed kortsidan så tätt inpå
Du kan ju prova spola med en vattenslang i stupröret som är närmst skadan du hittat, så får du ligga och lysa med ficklampa o se om det läcker vatten ju. Annars är ju att filma upp alla stuprör o se hur dom ser ut. Finns fina kameror att hyra för en dag. Kan du passa på att filma avlopp med ju
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.