Hej alla,
Jag är nybörjare med ett fuktproblem jag gärna delar med mig av i detta kunniga forum.

Vi bor sedan 3 år i en villa byggd 1972.
I vår tvättstuga har vi fuktfläckar i en (gips-)vägg som gränsar till vårt garage.
Fuktfläckarna finns vid golvet och verkar komma där väggreglarna sitter, dvs inte längs hela väggen utan med ca 60 cm mellanrum och ca 35 cm upp längs väggen.
Ingen förhöjd fukt på garagesidan.
Vi tvättar mycket, 6 pers i familjen, och har en luftavfuktare i tvättstugan.

Det finns vattenburet element i både tvättstuga och garage vid den aktuella väggen. På garagesidan finns även en kallvattenkran.

Vid besiktningen av huset för tre år sedan fick vi påpekat att det fanns fukt i just denna vägg.
En teori då var att plastmattan på tvättstugans betonggolv (på mark) tryckt ut markfukt i väggen.
Vi tog bort plastmattan vid vår renovering och satte klinker utan tätskikt samt målade om väggarna.
Fuktfläckarna verkar dock komma tillbaka och vi upplevde även att det luktade i somras. Dock efter flera veckor utan användning av tvättstugan.

Jag tog bort en bit gips på garagesidan och sågade ett hål ner i regeln som ligger längs med golvet. Garagets betongplatta och tvättstugans golv verkar inte sitta ihop, i alla fall inte i golvnivå. Det går ett ränna, ca 15*15 cm mellan plattorna under regeln.
Genom att hålla ner mobilen i hålet i golvregeln kunde jag ta en bild längs med utrymmet.
På bilderna syns att gipsskivorna går hela vägen ner i utrymmet.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag som i sin tur kallade in en fukt-firma. Fuktfirman har i sitt protokoll skrivit att markfukt eventuellt kan ha vandrat upp i gipsskivorna.
Ingen förhöjd fukt i syllen.
Jag rekommenderas att frilägga mer av väggen och ersätta med oorganiskt materiel (stålreglar mm).
Mer hjälp får jag tyvärr inte via försäkringsbolaget.

Min avsikt är att förmodligen ta bort hela väggen och bygga om den med oorganiskt materiel.