Hej alla,
Jag är nybörjare med ett fuktproblem jag gärna delar med mig av i detta kunniga forum.

Vi bor sedan 3 år i en villa byggd 1972.
I vår tvättstuga har vi fuktfläckar i en (gips-)vägg som gränsar till vårt garage.
Fuktfläckarna finns vid golvet och verkar komma där väggreglarna sitter, dvs inte längs hela väggen utan med ca 60 cm mellanrum och ca 35 cm upp längs väggen.
Ingen förhöjd fukt på garagesidan.
Vi tvättar mycket, 6 pers i familjen, och har en luftavfuktare i tvättstugan.

Det finns vattenburet element i både tvättstuga och garage vid den aktuella väggen. På garagesidan finns även en kallvattenkran.

Vid besiktningen av huset för tre år sedan fick vi påpekat att det fanns fukt i just denna vägg.
En teori då var att plastmattan på tvättstugans betonggolv (på mark) tryckt ut markfukt i väggen.
Vi tog bort plastmattan vid vår renovering och satte klinker utan tätskikt samt målade om väggarna.
Fuktfläckarna verkar dock komma tillbaka och vi upplevde även att det luktade i somras. Dock efter flera veckor utan användning av tvättstugan.

Jag tog bort en bit gips på garagesidan och sågade ett hål ner i regeln som ligger längs med golvet. Garagets betongplatta och tvättstugans golv verkar inte sitta ihop, i alla fall inte i golvnivå. Det går ett ränna, ca 15*15 cm mellan plattorna under regeln.
Genom att hålla ner mobilen i hålet i golvregeln kunde jag ta en bild längs med utrymmet.
På bilderna syns att gipsskivorna går hela vägen ner i utrymmet.

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag som i sin tur kallade in en fukt-firma. Fuktfirman har i sitt protokoll skrivit att markfukt eventuellt kan ha vandrat upp i gipsskivorna.
Ingen förhöjd fukt i syllen.
Jag rekommenderas att frilägga mer av väggen och ersätta med oorganiskt materiel (stålreglar mm).
Mer hjälp får jag tyvärr inte via försäkringsbolaget.

Min avsikt är att förmodligen ta bort hela väggen och bygga om den med oorganiskt materiel.
Dock hade det varit skönt att veta var fukten kommer ifrån, den kommer ju att finns kvar även om jag bygger om väggen.

1) Har någon sett något liknande fuktproblem?
2) Kan det vara kondens, dvs att reglarna fungerar som köldbrygga mellan garage (och/eller rännan under) och mot den varma luften i tvättstugan?
3) Ska jag fylla rännan med isolering, bruk eller ventilera den bättre?

Tacksam för hjälp.
Rätta mig gärna om jag hamnat i fel forumkategori.

Ritning över en tvättstuga och garage som visar områden med förhöjd fukthalt, trycksatta ledningar och golvbrunnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktfläck nära golvet på en vägg i en tvättstuga, med datumstämpel 20/02/2016.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre vägg med synliga fuktfläckar och träreglar, del av gipsskiva borttagen vid foten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på golvregel och betong i en vägg med ett hål sågat för inspektion av fuktproblem i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på ränna under vägg mellan garage och tvättstuga samt bild under syll med direktkontakt mellan gipsskiva och mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den här frågan passar under flera delforum, men vi provar med Byggmaterial & byggteknik och ser om du får svar där.
 
Solklart byggfel. Man sätter inte gips direkt mot marken. Eftersom fukt påpekades i besiktningsprotokollet så glöm eventuella tankar på dolt fel. Försäkringsbolaget ersätter inte heller utifrånkommande fukt så problemet är ditt.

Då är frågan vad man kan göra åt det? Gipsskivorma bör ju tas bort från marken. Frågan är om det går att göra utan att ta bort syllen?

Jag hade nog övervägt att börja med att ta upp två ventilationshål ner i utrymmet mellan plattorna och sätta en sugande fläkt (typ en vanlig PC-fläkt) vid ena hålet och dra varm inomhusluft genom utrymmet för att hålla det torrt. Som i ett nivellgolv ungefär. Då kanske du får bort tillräckligt mycket fukt för att gipsskivorna ska torka upp helt och utrymmet hållas torrt. Om det funkar slipper du riva väggen.

Lukten du kände kan ha kommit från golvbrunnen om tvättstugan stått oanvänd länge.
 
Tack för svar.
Ventilation av rännan är kanske det rätta.
Dock känns det som jag vill rätta till det felbyggda och göra om.
Eftersom fuktfläckarna verkar uppträda där reglarna sitter undrar jag om fukten förvärras genom att reglarna fungerar som köldbrygga och orsakar kondens.
Kommer det då bli värre om jag ersätter träreglar med metallreglar?

Tanken med lukt från tom golvbrunn är bra men lukten var annorlunda. Dessutom fylldes brunnen på för att det misstänkes att lukten kom därifrån, dock utan att lukten försvann.
 
Jag ska titta lite noggrannare på bilderna på en större skärm. Att dra ner varm inneluft kan fungera men kan också slå snett, väldigt snett. Varm inneluft bär ganska många gram vatten( i ångform). Blåser man ner den i ett svalt utrumme kan det fälla ut kondens och då kan det bli riktigt blött. Även en liten datafläkt flyttar många kubik luft per dygn så per vecka och månad blir det väldiga volymer. Det går att räkna på vad som händer när man blåser in varm normalfuktig inneluft i ett kallt utrymmen När jag såg hur det kunde bli blev jag paff.

Jag är glad amatör men nära och kära har haft miljöer där vi behövt hantera fukt så jag har både läst en del och gjort mängder med prov.

De flesta små fukt-dilemman har sin problematik så var lite försiktig med att "köpa/acceptera patentlösningar". Min erfarenhet är att man måste försöka göra en så bra lösning som möjligt och sedan följa upp med antingen mätning eller åtminstone tillsyn.

Jag tittar på bilderna under helgen och ger dig mina reflektioner. Samtidigt är jag en sån där tråkmåns som ställer frågor men det är för att kunna ge så bra reflektoner / ideer på alternativa lösningar som möjligt
När det gäller vägg-konstruktion ska du nog skilja på den och hur du hantera utrymmet under även om de naturligtvis ska
 
Det blev ett par frågor innan jag tittar på bilderna på större skärm

1) Vad är det för vägg mellan garage och tvättstuga. Är det en yttervägg mot ett garage med enklare konstruktion eller är garaget byggt med riktiga hus ytterväggar?

2) Detta är lite avhängigt fråga 1 men vilken temperatur brukar ni ha i tvättstuga respektive garage och vilka temperaturer vill ni hålla i framtiden?

3) Ser jag rätt på bilderna dvs ligger träsyllen direkt mot betongplatta utan någon form av mellan material som tjärpapp?

4) En bildfråga till. Går det ner trä i utrymmet under eller är det bara gips?
 
Mycket tacksam för hjälpen. Frågor är absolut ok.
Jag försöker svara nedan:
1) Mellan tvättstuga och garage är det en innervägg. Gips, träreglar, isolering.
Jag tog en bild som jag hoppas visar.
Garaget är ett stort dubbelgarage med ytterväggar av mextegel.
Bild av en öppnad vägg: gipsskiva med märkningar som visar reglar, isolering, och syll ovanför ett garagegolv samt en närbild på en ränna under syllen.

2) I tvättstugan är det ofta varmt (och även fuktigt). I garaget är det svalare.
Idag var temperaturerna:
Garage 16 grader.
Ränna under vägg 18 grader.
Tvättstuga 22 grader (med luftavfukare igång).

3) Syllen verkar inte ligga direkt mot betongplattan. Gipsen ligger mellan syll och betong.
Hoppas det syns på bilden ovan.

4) Utanför syllen ligger reglar som håller gipset. Dessa reglar fortsätter ner i rännan. Se bild.
Detaljbild av en ränna under en träsyll i en innervägg med träregel och gipsplatta, synlig isolering och betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för bilder och bildtext.

hmm. som lekman blir min tanke 70 tal, platta på mark. Om jag har fel på tidsaxeln så rättar säkert någon detta. Platta på mark byggt 70 tal gjordes nog oisolerat på singel. Inte helt lyckosam experimentkonstruktion. Singel är kapillärbrytande dvs vatten rinner rakt igenom men i marken finns ofta vatten/fukt som kan komma underifrån eller från sidan. I alla fall så där finns vatten blir det hög luftfuktighet och vatten "klättrar" då gärna uppåt. Jag tror de kallar det att det diffunderar uppåt dvs singeln blir blöt på ytan och strävar mot betongplattan som är lite varmare. Betongplattan suger upp detta vatten som sedan vandrar uppåt. Idag bygger man med isolerad platta på mark, Isolering ska både isolera och förhindra att vatten från marken når plattan.

På 70-talet gjöts även träreglar in i plattor och en period även tryckimpregnerat för att de inte ruttnar. Tryckat som blir blött börjar via en kemisk process lukta och slutar inte lukta även om det blir torrt.

Jag gjorde denna beskrivning för att du ska titta så att det inte bara är gips som står i direktkontakt med betongplattan. Det ser inte ut att var tryckimpregnerat virke men jag är som sagt inte expert.

Däremot har jag svårt att se om reglarna ligger direkt på plattan eller om de har något fuktskydd emellan. Det kan vara ide att kontrollera inför ett beslut om åtgärd.

Jag förenklat se två spår.

Ett alternativ är att ventilera utrymmet så att det blir så torrt att gipsen inte får någon fukt. Kan gå med inneluft men temperaturerna som du anger förändras nog över året och då kan du blåsa torrt viss period och "blåsa" in fukt som kondenserar en annan period. Det går att mäta och det går att skaffa en avfuktare som blåser ner torr luft oberoende av andra faktorer. Samtidigt kanske ni vill ha olika temperatur i tvättstuga och garage och då kanske det är bra med viss isolering i väggen. Oavsett så går det få torrt men det rättar inte till felet.

Andra alternativet som du själv nämner är att göra om väggen. När det gäller att ta bort allt organiskt i rännan och fylla igen vill jag tipsa om att det kanske medvetet är delat. Delningen kan vara en "rörelsefog" för att låta en stor platta vara i två delar och att små rörelser inte ska orsaka sättningsskador. Däremot finns det säkert lämpligt material som inte gjuter ihop plattorna men fyller utrymme utan att orsaka problem.

Att bygga om väggen blir mer eller mindre omfattande beroende på om det finns bärande delar och om tex reglar är ingjutna i plattan. På bilderna ser jag ingen annan möjlighet att få bort gipsen utan att ta bort syll??

Ska du göra om väggen så skulle jag isolera för jag har lägre temperatur i garaget än inne. Hur mycket isolering är en annan fråga. En tvättstuga blir ju i perioder både varm och väldigt fuktig när man hänger tvätt och kör torktumlare. Fenomenet tror jag kan kallas högre ångtryck dvs olika klimat strävar mot utjämning och då letar sig fukt och värme mot det svalare garaget. Det kan då bli förhöjd fukt i väggen. Jag gissar att det går att hantera med en öppen konstruktion liknande nuläget men med helt o-organiska material. Gyproc har en våtrumsskiva som jag valde till tvättstugan. Det kan vara en onödig extra kostnad för er även om jag gjorde det valet.

Trä har bättre egenskaper när det gäller isolering än stål. Samtidigt är inte stålreglar massiva. Gör du en isolerad vägg och inte tänker dig ha väldigt stora temperaturskillnader emellan garage och tvättstuga så kan det vara bra att tänka på hur väggen mot tvättstugan ska göras, I min tvättstuga har valt målad våtrumsväv då jag inte vill att fukt inifrån ska vandra ut i väggen utanför. Dvs ett tätskikt som dessutom är lätt att hålla rent och måla på nytt om det behövs. Samtidig är ett garage ibland rena fuktbomben om man kör in en snöig och isig bil.

Om ni vill se tvättstugan som mer inomhus än garaget ska ni kanske rådfråga någon om tätskikt i innervägg i kombination med isolering så att det blir rätt. Det finns tex enklare tätskikt som är sk diffusionsöppna vilket på enklare språk innebär att de är täta om du häller vatten på det men till en viss gräns är öppna för vatten i ångfas=luftfuktighet. Vägg konstruktion finns många som kan bättre än mig:) För samtidigt kan en tvättstuga bli så varm och fuktigt att man knappast vill ha in någon fukt i en vägg som på andra sidan håller 7-8grader lägre temperatur. Det kan bli fel.

Mitt resonemang leder till några spaningar:

1) Ligger reglar eller något trä emot betong eller är ingjutet i betong?

2) Jag tolkade din skrivning som att du vill göra om väggen och då är fråga om den är bärande?

3) Hur vill ni kunna använda garaget framöver. Frågar därför den vägg som är nu skulle kanske fungerat utmärkt om gipsen inte varit nere i rännan och att allt trä mot platta är torrt. Dvs en ny vägg ska fungera som garagevägg också och inte bara bra från tvättstugesidan. Jag har som sagt täta väggar i tvättstugan varje byggnad är olika. Det måste ju fungera i helheten i huset konstruktion. Där kan jag inte ge råd utan se mina inlägg som uppslag.

4) Gör ni om väggen med isolereing och kanske nån form av diffusionsspärr alternativt tätt tätskikt så rådfråga rätt kompentens så ni väljer rätt material.

5) Ändrar ni på väggen så ändrar ni förutsättningarna för garagets klimat. Se då över värme och ventilation så att det fungerar.

Jag känner att det blev mest resonerande i detta inlägg så¨jag hoppas du inte somnar. Får tacka dig som orkat läsa hit:surprised:. Jag har själv vid renoveringar fått "supersäkra" råd från "experter" och konstaterat att varje gammalt hus har olika förutsättningar och används olika så min kunskap räcker inte till för att ge svartvita råd.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.