Ena hängrännan på mitt hus svämmar över vid regn,jag rensade rännan från mycket skit och gamla löv. Har inte regnat sedan jag rensade så jag vet inte om det blivit bättre,men har upptäckt en rätt så stor fuktfläck på grunden där regnvattnet stänkt upp på väggen/grunden. Det har även växt grön mossa på stället där det är fuktigt.

Grunden var torr och fin när jag köpte huset,så jag är 100% på att detta beror på regnvattnet som stänkt upp på grunden när rännan svämmat över.

Vad gör jag åt detta?

Har dessutom frigolit skivor jag lägger utanpå grunden på vintern,pga kylan. Börjar bli dags att lägga på dessa skivor nu innan marken fryser.
Denna fuktfläck har inte funnits förut. Är det verkligen lämpligt att lägga frigolit på denna fukt och mossa?
Då blir det väl ännu värre tänker jag?

Synpunkter och idee´r hur jag gör nu, emottages tacksamt.
 
Åsa Lund
Kolla att rännan är helt ren från löv och att den lutar åt rätt håll. Görs enklast genom att hälla en hink vatten längst bort från stupröret. Om vattnet inte kommer fram till stupröret måste rännan justeras.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla att rännan är helt ren från löv och att den lutar åt rätt håll. Görs enklast genom att hälla en hink vatten längst bort från stupröret. Om vattnet inte kommer fram till stupröret måste rännan justeras.
Ja det blir intressant att klättra upp på en stege med en hink vatten,upp till rännan. Ännu intressantare att göra detta med den höjdrädsla jag har:rofl:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Enklare med en vattenslang kanske.
Krävs en kranskötare också.

Protte
 
Hängrännan är avklarad. Har rensat den från löv och skit. Vore mer intresserad av att höra hur jag gör med den tydligt fuktiga grunden,där regnvattnet stänkt upp på?
 
Ett vanligt hus klarar lite regnvatten på grunden. Det lär torka upp. Mer går inte att säga utan en bild på det.
 
Vad är det för grund? Krypgrund, källare? Är det betong där det är blött?

Är det ren betong så skura bort påväxten, spruta på nåt gift (bensaltensid t.ex.) och på med frigoliten. Det kommer torka upp så småningom, om inte annat så till våren. Betong blir inte dålig av att vara blöt.
 
V vectrex skrev:
Vad är det för grund? Krypgrund, källare? Är det betong där det är blött?

Är det ren betong så skura bort påväxten, spruta på nåt gift (bensaltensid t.ex.) och på med frigoliten. Det kommer torka upp så småningom, om inte annat så till våren. Betong blir inte dålig av att vara blöt.
Det är krypgrund. Utan källare.
Jag tycker det verkar vara sten och ej betong. Blir sten dåligt av att vara blött? Har varit såhär en tid nu tyvärr. Känner att jag måste göra något åt detta innan jag lägger på frigoliten inför vintern.
 
Tycker jag har sett många blöta stenar i min dagar, de verkar inte ha tagit skada...
 
  • Gilla
Willewonka och 1 till
  • Laddar…
Är det "vanlig" natursten så har den nog utsatts för väta i en miljon år.
Tat lungt.

Protte
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tycker jag har sett många blöta stenar i min dagar, de verkar inte ha tagit skada...
Ja,men det här gäller en krypgrund. Inte en vanlig sten.
 
Såhär ser det ut.
 
  • Färgskalning på träyttervägg ovanför en grund av betong med synlig fukt och omgivande grus och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK, ser bara en bräda som behöver målas. Vad är vattenskadat menar du?
Mosspåväxten kan du skrapa bort med en borste.
Du behöver nog inte vara orolig för ditt hus.
 
C
Natursten tar inte skada av vatten, men får å andra sidan inte heller några fuktfläckar eftersom den inte är suger åt sig vatten.
Betong/puts/cement tar normalt inte heller skada av lite vatten, men just denna tid på året bör man vara extra försiktig då du riskerar att få frostsprängning om det slår till med minusgrader innan fukten hunnit torka ut.
 
C cpalm skrev:
Natursten tar inte skada av vatten, men får å andra sidan inte heller några fuktfläckar eftersom den inte är suger åt sig vatten.
Betong/puts/cement tar normalt inte heller skada av lite vatten, men just denna tid på året bör man vara extra försiktig då du riskerar att få frostsprängning om det slår till med minusgrader innan fukten hunnit torka ut.
På bilden ser man dåligt att grunden är fuktig. Men det är den. Plus mossan mot gruset som ej funnits där förut. Grunden såg så jättefin och torr ut för bara ett år sedan. Blir lite orolig helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.