Jag har ett roligt uthus som är en fd tvättstuga från sekelskiftet.
Huset är 6-kantigt med varje vägg ca 3m lång och ca 20m2 invändigt
Med gjuten sula och en murad skorsten vid ena väggen.
Väggarna är förmodligen isolerade med spån om dom inte är av stående plank, vinden är isolerad med 20cm spån och extremt välventilerad med hjälp av en läcker 6-kantig huv högst upp i mitten.

Min tanke är att dela av huset i två halvor, en för bastu och en för ombyte/relax.

Jag behöver input på själva förfarandet runt fukthanteringen.
Att bygga ett "rum i rumet" typ en modern bastu i en villakällare är det ju inte tal om här.
 
I den typen av byggnad skall du absolut ha en vedeldad bastukamin, den ger den bästa och skönaste värmen och passar bra i den miljön.

Någon fuktisolering behövs inte i en byggnad som denna, men elda gärna en brasa efter badet som då torkar bort eventuell fukt. Golvet kan däremot behöva åtgärdas. Hur beror på om det är isolerad eller inte, finns det golvbrunn, mm.
 
Vedkamin blir det naturligtvis något alternativ finns inte där.

Men menar du att varken väggar eller vindsbjälklag tar skada av ett frekvent bastande?

Golvet har tidigare legat "naturellt öppet "och haft ett avlopp och är idag uppreglat men det virket åker nog väck.

Om jag sedan ska ha trall över det eller vad det blir har jag inte tänkt på än.
 
Redigerat:
Jag skulle nog rekommendera att inte sätta fuktspärr men däremot isolera väggar och tak rejält. Huset är byggt enligt gammal tradition och då blir jag skeptisk när plast ska in i väggarna, det kan inte vara rätt. Huset har stått i 100 år och ska förhoppningsvis stå där 100 till.

Ska du ha golvbrunn så behöver du vatten och det är kanske inte aktuellt inne i basturummet. Beroende på hur du ska göra med värme i huset så kan jag tänka mig olika klösningar på golvet men utan värme skulle jag regla upp ett golv och lägg plastmatta på. Ovanpå det en trall som är lätt att ta ut för att komma ååt att städa.
 
Du behöver inte oroa dig för väggarna, har en bastu med timmerväggar på sommarstugan. Den har stått där sedan 1936 och timmret har inte tagit nån skada, det som är mer otroligt är väl nog att den inte brunnit ner på den tiden.

Tror inte heller att det lönar sig att isolera desto mer, kanske lite i taket i så fall.

Golvbrunn behöver du om du ska bada bastu, utan golvbrunn kan du inte kasta bad och då är det ingen bastu utan ett varmt rum.
 
Nja GzO då ska du kasta mycket vatten om du behöver en gb för att ta hand om vattnet, montera i så fall en spugatt. Har du gb så bör den vara vattenfylld så det inte blir baksug och den agerar ventil.
I Finland har ni väl dusch i bastun och då är det skillnad.
 
Åhåå, blir så avundsjuk! Kommer ju att bli perfekt.
Vill se bilder!
 
GzO skrev:
Du behöver inte oroa dig för väggarna, har en bastu med timmerväggar på sommarstugan. Den har stått där sedan 1936 och timmret har inte tagit nån skada, det som är mer otroligt är väl nog att den inte brunnit ner på den tiden.

Tror inte heller att det lönar sig att isolera desto mer, kanske lite i taket i så fall.

Golvbrunn behöver du om du ska bada bastu, utan golvbrunn kan du inte kasta bad och då är det ingen bastu utan ett varmt rum.

Vatten blir det, ofta och mycket!
Jag har 50% finskt blod i ådrorna och har i samtliga mina tidiga boenden sedan barnsben alltid bastat 3-4ggr /vecka.
I detta boende ännu tyvärr inte, pga "viktigare" renoveringar som bostaden..så abstinensen är mycket mycket tung just nu..

Det blir varken el eller vatten indraget i denna bastustuga.
Ljuset sköter moder jord eller oljelampor, och vattnet handpumpas ur brunnen som ligger tre meter utanför dörren.
Bastu är en ritual som ska vara befriad från stress i alla moment.

Tllbaks till fukten.om jag bara sätter upp en mellanvägg och panelar basturummet invändigt dvs även insidan på yttervägg och vindsbjälklaget så kommer det att fungera?
Det finns ju sågspån i tak och vägg.?
Golvet får nog vara ett betonggolv med trall och golvbrunn,
 
Redigerat:
Jag skulle isolera väggar och tak för säkerhets skull. Spånet har med tiden packats ihop och i väggarna har det förmodligen sjunkit ner till knähöjd eller så. Därför skulle jag isolera, det är varken dyrt eller jobbigt så varför chansa.
 
Jag skulle inte lämna betongen obehandlad. Betong har ganska mycket porer som smutsvatten tränger ner i och med tiden så skapar det dålig lukt i bastun.
 
Lyfter tråden igen...

Efter att rivning o inspektion börjat så upptäckte vi en del omfattande väggskador pga otätt tak ( tjärtak i 4-5lager bitvis)
På vinden var det spånisolering och i väggarna liggande spont på 36mm plus 105mm spån, kärnfriskt förutom där regnvatten fått härja..

Av praktiska skäl så är all väggisolering nu borta, och jag är redo för omisolering och ny ytterpanel.

Jag tänker mig innerpanel, liggande spont, 95mm glasull, vindpapp och sedan 22mm lockläckt och trots att många säger motsatsen skippa plast i väggar och tak.

Frågan är om det blir bättre eller sämre med den ena eller andra isoleringstjockleken?

Huset kommer inte att stå uppvärmt, mer än av själva bastubadandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.