Hej!
Var uppe på vinden häromdagen för att kontrollera och upptäckte då att innertaket var fuktigt vid en av skruvarna som håller fast takstegen. Skruven i sig hade också börjat rosta som syns på bilden.

Vi köpte huset i Februari i år så har dålig koll på hur det såg ut tidigare men skulle gärna vilja fixa till detta innan det blir värre. Det fanns även viss rost på ett par av dom övriga skruvarna men inte alls i samma utsträckning.
Hur åtgärdar man detta, bör jag försöka ta bort skruven och byta till en ny eller täta runt skruven, eller gör man bäst på något annat sätt?
Är som sagt rätt ny husägare så alla tips mottages tacksamt :)!
 
  • Fuktfläck och rostig skruv på ett innertak vid fäste för takstege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för tak? Beskriv hela konstruktionen inifrån och ut om du kan. Bilder på utsidan?

Är det du som ritat runt med blyerts?
 
Själva taket är ett plåttak med utseende som ser ut som takpannor, under yttertaket sitter det träreglar och därefter innertaket som är något som ser ut som masonit/tjock papp som är svart på ovansidan (undersidan på dessa är det bruna på bilden). Är osäker på terminologin men hoppas att det inte är alltför otydligt.
Har ännu inte varit uppe på utsidan och tittat hur det ser ut där, men inser att jag nog behöver göra det också.
 
Masonit är det säkert. Oljehärdad brukar den vara för att öka motståndskraften mot väta.

Vattnet kan endera komma genom yttertaket genom skruvens genomföring, eller någonstans högre upp där det sen rinner längs masoniten till skruven. Men det troligaste är nog att det kommer med skruven.
 
Tack, ja den känns lite ”fettig” så oljehärdad masonit låter väldigt rimligt !
Yes, gissar att det kan vara svårt att veta hur man ska fixa detta utan att se hur det ser ut på utsidan(?), återkommer när jag fixat fram lite bilder !
 
V villasuperstar skrev:
Tack, ja den känns lite ”fettig” så oljehärdad masonit låter väldigt rimligt !
Yes, gissar att det kan vara svårt att veta hur man ska fixa detta utan att se hur det ser ut på utsidan(?), återkommer när jag fixat fram lite bilder !
Är det du som ritat med blyerts? Annars har nog föregående ägare känt till detta då det verkar vara ritat efter fuktrosorna, antagligen för att se om det sprider sig..
 
E eddiw skrev:
Är det du som ritat med blyerts? Annars har nog föregående ägare känt till detta då det verkar vara ritat efter fuktrosorna, antagligen för att se om det sprider sig..
Japp, det är jag som ritat med blyerts - precis som du säger för att se om fuktrosorna växer :).

Jag löste förresten detta genom att köpa taksilikon som jag drog på en fog runt skruven på ovansidan av taket. Så här långt verkar det hålla men kommer hålla lite koll till våren efter all snö för att se så det klarar av även detta.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.