Upptäckte av en slump att de under handfatet i badrummet var lite fuktigt där avloppet går ner. Undersökte närmare och de verkar vara vid siliconfogen mellan golv och väg de är fuktigt. Trycket man ett papper mot där blir de fuktigt. Jag är extremt livrädd för fuktskador så pulsen blev ju skyhög och jag ser framför mej att de står vatten under klinker och bakom kakel. De är fuktspärr i hela utrymmet. Varofrån kommer fukten??
Vad göra? Eller överreagerar jag?
 
  • Fuktigt område vid avloppsrör och silikonfog mellan kakelvägg och klinkergolv i badrum, med en röd pil som pekar på problemområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer det upp nytt vatten hela tiden?

Koppla loss vattenlåset från golvet och se om det står vatten i avloppsröret.
 
S Småbrukaren skrev:
Kommer det upp nytt vatten hela tiden?

Koppla loss vattenlåset från golvet och se om det står vatten i avloppsröret.
Nej står inget vatten där, putsade rent hela avloppet igår. Och själva avloppsröret är torrt. De är precis vid fogen intill väggen de är fuktigt. Inte så de synns..men trycker man ett papper mot blir de lite blött där.
 
Kan det inte bara vara kondens?
 
Bakfall? Kontrollera med vattenpass.
 
Går rören till handfatet i väggen eller utanpå?
 
D DorisDoris skrev:
Upptäckte av en slump att de under handfatet i badrummet var lite fuktigt där avloppet går ner. Undersökte närmare och de verkar vara vid siliconfogen mellan golv och väg de är fuktigt. Trycket man ett papper mot där blir de fuktigt. Jag är extremt livrädd för fuktskador så pulsen blev ju skyhög och jag ser framför mej att de står vatten under klinker och bakom kakel. De är fuktspärr i hela utrymmet. Varofrån kommer fukten??
Vad göra? Eller överreagerar jag?
Hur långt från duschen visar bilden?
 
M mxlmxlm skrev:
Kan det inte bara vara kondens?
Kondens av vad från vad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur långt från duschen visar bilden?
Detta är alltså under handfatet...på bilden ser du hur långt från duschen de är.
 
  • Svart hund ligger på en badrumsmatta framför en duschkabin. Handduk och hårtorkar är synliga på väggen bredvid. Toalett i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Småbrukaren skrev:
Bakfall? Kontrollera med vattenpass.
Menar du att lutningen är fel?
 
S Småbrukaren skrev:
Går rören till handfatet i väggen eller utanpå?
Vattenrören gå inte utanpå. Minns inte nu exakt var de går 😵‍💫 Är 5 år sedan renoveringen.
 
Vatten kan pressas fram från dusch under klinker och i fogar. Det är ganska vanligt om fallet är lite dåligt eller om man duschar länge. Det torkar ut och är inte farlig så länge tätskiktet är helt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vatten kan pressas fram från dusch under klinker och i fogar. Det är ganska vanligt om fallet är lite dåligt eller om man duschar länge. Det torkar ut och är inte farlig så länge tätskiktet är helt.
Okej....de är ju gjort av hantverkare med badrumscert..så hade ju hoppats att fallet var tillräckligt. 😖 Tätskiktet borde absolut vara helt. De är lagt i 2 omgångar och de borde ju vara intakt där under eftersom man inte varit där och rotat efter det. Blev rädd att de är nåt rör som läcker.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Men det droppar inte från vattenlåset när du spolar i kranen då? Jag brukar knyta lite toapapper runt skarvarna så ser man om det blir fuktigt.

Övriga alternativ är bakfall det vill säga vatten rinner/trycks under klinkern mot väggen.

Eller så läcker en koppling i väggen men på ”rätt” sida tätskiktet i alla fall.

Ta en bild på rören vid vägg och en bättre bild på hela badrummet.
 
S Småbrukaren skrev:
Men det droppar inte från vattenlåset när du spolar i kranen då? Jag brukar knyta lite toapapper runt skarvarna så ser man om det blir fuktigt.

Övriga alternativ är bakfall det vill säga vatten rinner/trycks under klinkern mot väggen.

Eller så läcker en koppling i väggen men på ”rätt” sida tätskiktet i alla fall.

Ta en bild på rören vid vägg och en bättre bild på hela badrummet.
Villa rör vill du ha bild på menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.