Hej!

Har fått in vatten under fönsterfodret. Kan detta vara dålig tätningslist eller är fönsterblecks infästningen som är dålig? Någon med ett tränat öga/ lite erfarenhet kanske vet var detta kan komma ifrån. Tur i oturen är att jag ska tapetsera just detta rum. Skadan uppkom då det regnade mot fönstret i en hel natt i cirka 20 M/S

Bild1 DSC_0166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild2 DSC_0169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild3 DSC_0171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ser ut som att det kommit in vatten mellan karm och vägg, möjligen på grund utan otäthet runt blecket utvändigt. Det är allmänt känt som den svagare punkten kring ett fönstermontage.
Innebär säkerligen att isoleringen är genomblöt där också. Jag skulle nog råda er att ta dit en hantverkare som får kika närmare på det där. Det kan vara så att ni måste plocka bort foder och dreva med ny isolering.
Det skulle kunna vara så att hela väggen är mer eller mindre full med vatten också. Möjligt att det går att öppna upp och låta torka ur ordentligt.

/Arne
 
Hej!
Tack för svar. Tyvärr är det väl så, får passa på att riva. Ev kanske ta ett borrprov i väggen till att börja med.

Tycker du det syns något på bilden som någorlunda peka ut vart det kom i från eller ser allt rätt okej ut?
 
Det sitter ju inget foder, och panelen verkar inte täcka smygens kant.

Min gissning är att vattnet kommer in i den vertikala springan mellan smyg och panel, och nu när det var extremt väder letade det sig hela vägen in.

Lossa smygen och kolla hur det ser ut bakom...
 
A
Det är inte omöjligt att vattnet trängt in mellan karm och båge. Jag förutsatte kanske att ni kontrollerat att tätningslisten där är hel?! Regnvatten som just blåser in är fantastiskt finfördelat och har en förmåga att leta sig in där t.ex. vatten från en vattenslang aldrig skulle komma igenom.
Så har ni inte kollat tätningen mellan karm och båge kan det vara en god idé att börja där innan ni river.

/Arne
 
Hej! Får tacka för all svar, känner att jag fått mer kött på benen inför "felsökningen" Ska kolla på det redan nu i helgen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.