Fick se att vinyltapet lossnat lite i en skarv i toaletten i bottenplanet. Rev bort tapeten och kan se att pappersskiktet lossnat vid väggens nedre del och där finns även grå fläckar och jag tycker mig t.o.m känna viss fuktighet.

Kan nämna att väggen i toaletten är av betonghålsten + lättbetong. Resten av husets ytterväggar i bottenplanet isolerade jag f.ö. för en 25 år sedan med typ Rockwoll + fuktisolering och ingen mögellukt känns i bottenplanet. I toaletten fanns svetsad golvmatta och rör längs ytterväggen, så därför avstod jag isolering här.

Utsidan av huset som är överplanet i ett suterränghus, är fyllt med grus, åtminstone 2,5 m ut från ytterväggen. För mig verkar det långsökt att lera kan ha ätit sig in, även om huset är byggt 1973. Men jag är ju ingen byggare … Kan det trots allt vara så? Eller är det mer sannolikt at sant trängt in i dräneringsslangen och satt dräneringen ur funktion?

Vad göra? Måste jag få uppgrävt runt huset och få dit platonmatta, eller skulle det kunna räcka med slamsugning eller annan åtgärd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.