Jag håller på och stomresa mitt hus just nu,men min platta liknar mer en pool.har väl en halv decimeter vatten upp på syllen runt om.försökt ihärdigt att svabba av plattan men det hjälper inte så mycket när det fortsätter regna.
Gör det mesta själv eller med hjälp av vänner så det tar nog 3 veckor till innan det är under tak och tätt.
Min fråga är då:kommer virket ta skada av det här eller går det att bli av med all fukt när man drar på värme innan isoleringen?
mvh/sebbe
 
S
öppna brunnsavloppen så vatten börjar rinna undan. du får inte bygga igen fören alla regler är torra.
när tak är på och ytterväggar "täta" låter du huset torka.
 
Det är inte bra, se till att få på råsponten på taket + takpapp snarast. Taket borde helst läggas samma dag som stomresningen sker.
 
varför inte såga av syllen där dörrarna skall vara, inte bra att få syllen genomsur, det torkar knappast av sig själv vid denna årstid. Inte fel att måla syllen innan, då den är torr, om nu bygget skall ta lång tid
 
precis som du säger saturnus så sågade jag av syllen där dörrarna ska va,fick bort det mesta av vattnet efter mycket svabbande.men att måla syllen är nog uteslutet eftersom det som du säger inte kommer torka innan jag får tätt hus.hade varit en bra ide från början dock.ska kanske säga att det är lösvirke men det tror jag ni fattar:)men vad tror ni kommer virket att klara sig om man torkar ordentligt efter tätt hus eller har det tagit skada?bygger 2 vånings hus med tinar och torn så det tar lite tid när man är rookie.
 
Mikael_L
Man har traditionellt sagt att det går bra att stommen blir blöt, bara den får torka upp helt och hållet innan det spikas igen. Men upptorkningen kan dock ta rejält lång tid om syllen sugit upp mycket vatten. Suger det i ändträ så når man snabbt virkets kapillärmättnad, vilket är väldigt mycket vatten, i paritet med nyfällda träd.

Men nu har SP släppt en rapport över ett försök med uttorkning av trästommar under byggnad.
Och inte helt oväntat blev färdigbyggda väggsektioner (med olika grad av färdigställande med avs på panel, isolering, plast osv) mögelangripna innan de hade torkat tillräckligt.
Men däremot visade SP också att en "ren" stomme också möglade innan den hann torka ut tillräckligt. Så det är kanske nya åsikter, rön och metoder på gång snart.
Byggbranschen är ju lite seg, men om en 50 år eller så kanske ... :x
 
En liten undran bara:
Varför börja bygga på en husstomme vid denna årstiden?

En annan fråga jag mest är nyfiken på men som är off topic:
Vad kan det kosta att sätta upp ett tält runt hela bygget?
Ett snöre är 2 meter långt för övrigt.
Tänkte om det finns nåt ungefärligt kvm-pris eller liknande.
 
ja kanske idiotiskt att börja just nu men va ända tiden det passade med jobb,familj etc.
hmm hoppas inte det stämmer med att stommen skulle kunna mögla ändå..ja har ju redan börjat så nu är det bara att köra,tack ändå för svaren
 
Mikael_L
Här hittar du SP's rapport.
http://www-v2.sp.se/publ/user/default.aspx?RapportId=12532#12532

En sak som man kan fundera på är hur mycket lite mögel stör när man sen ändå har ett lager åldersbeständig plast mellan syll/reglar och inomhusutrymmet.

Men skulle jag själv uppföra ett lösvirkeshus idag skulle jag iaf överväga att pensla på lite linolja på ändträt på all syll. Bara för att inte syllen ska hinna suga upp så mycket ifall man blir överraskad av ett störtregn. :)
 
Bygger du på lediga stunder hinner det torka ur utan problem......
 
saturnus skrev:
varför inte såga av syllen där dörrarna skall vara, inte bra att få syllen genomsur, det torkar knappast av sig själv vid denna årstid. Inte fel att måla syllen innan, då den är torr, om nu bygget skall ta lång tid

hmm. är det verkligen bra att måla syllregeln? fukten lär ta sig in ändå när den ligger i vatten och då så kommer den ju aldrig kunna torka.
 
daugaard skrev:
hmm. är det verkligen bra att måla syllregeln? fukten lär ta sig in ändå när den ligger i vatten och då så kommer den ju aldrig kunna torka.
Man målar hela syllen innan man monterar den, men som du säger, lägger man den i vatten, så hjälper färgen endast för stunden, å andra sidan är det inte alls bra, att hålla en nygjuten platta under vatten. ( de flesta träbåtar här i landet, har målats som ett skydd mot vattnet)

mitt eget lösvirkes bygge
IMG_0654.jpg
 
Redigerat:
sebbe83 skrev:
precis som du säger saturnus så sågade jag av syllen där dörrarna ska va,fick bort det mesta av vattnet efter mycket svabbande.men att måla syllen är nog uteslutet eftersom det som du säger inte kommer torka innan jag får tätt hus.hade varit en bra ide från början dock.ska kanske säga att det är lösvirke men det tror jag ni fattar:)men vad tror ni kommer virket att klara sig om man torkar ordentligt efter tätt hus eller har det tagit skada?bygger 2 vånings hus med tinar och torn så det tar lite tid när man är rookie.
när ni får på taket och utegipsen, då är det luft som vill till, låt fläktarna gå några veckor, med värme blir det ännu bättre. Alltid en balansgång, när bästa tid för bygget infaller. Vintern nu är ganska onormal, bättre med några minusgrader, luften är dessutom torrare på vintern. För att säkra upp lite extra, går det att skära bitar av vindpapp och lägga dessa på syllens ovansida innan isoleringen kommer i facken.
 
Det går att torka ut sillen. Se till att få tätt hus. Sedan kör du på värme för att torka ut trät, du kan ta hjälp av avdukade också. Se till att trät har en fuktkvot på ca 15% innan du börjar isolera.
 
Matti_75 skrev:
Det går att torka ut sillen. Se till att få tätt hus. Sedan kör du på värme för att torka ut trät, du kan ta hjälp av avdukade också. Se till att trät har en fuktkvot på ca 15% innan du börjar isolera.
Med andra ord så bör du ordna ett stort grillparty inomhus för hela byggahusforumet när taket är på plats :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.