Hej

Vi har haft lite bubblor i plastmattan i badrummet, det har kommit sen vi flyttat in och beror troligen på att det varit lite stopp i avloppet så att vattnet kommit upp genom brunnen och kommit in mellan plastmattan och betonggolvet.

Jag pratade med försäkringsbolaget om detta innan jag började kika på det, men efter jag lagt på så kändes det som jag hade pratat med byggrådgivningen, det fanns inget intresse att hjälpa till direkt utan jag fick direktiv hur jag skulle göra för att råda bot på problemet.

Ikväll så inhandlades matta och lim och jag påbörjade demoleringen av den yta som skulle ersättas med ny matta.
När jag skar hål på de bubblor som fanns så var det förstås vatten i dem.

Jag skar bort den bit som jag kände behövde bytas, se bild: http://www.nybleus.se/badrumsgolv.jpg

Längs upp på bilden mellan badkar och avlopp så var det en bubbla närmast väggen, det får ju en förstås att dra på stora växlar och tro att det kommit fukt på väggen.

Under plastmattan verkar det vara flytspackel, som är lagt på klinker, jättefint >:(

Hur som helst så släppte spacklet lite på en del av golvet när mattan drogs upp, eftersom det luckrats upp av fukten.

Vi är inte i närheten av att renovera badrum och känner direkt "Duschkabin", vilket det förmodligen också blir.

Jag tycker försäkringsbolaget borde ta sig i kragen och byta mattan, dock med vissa förbehåll för ålder osv.

Men vad säger de om att flytspackla golven igen och lägga på plastmatta igen?

Kommer jag få göra det själv tro, och kommer det hålla ett par år till? (Eller till nästa års skatteåterbäring?)

Tanken är i framtiden att en vägg ska flyttas och badrummet bli lite större när det väl ska renoveras, så det känns inte bra att kasta ut pengar på badrummet nu och sen så är det ogjort. Golvet är "ren" betong så det är ingen option att spara det utan det måste göras om...

Vilken väg ska man gå ?
 
Om vi börjar med försäkringsbolaget, så tycker jag att du skall lusläsa villkoren. En del (alla?) bolag har på senare år blivit mycket restriktiva med att betala för fuktskador i badrum. Och dom har börjat att undanta kostnader för ytdkikt. Däremot så tror jag att man fortfarande överallt får full ersättning för fuktskador inne i golv och väggar, ev. torkanäggning kan bli dyrt, bara elkostnaden för en avfuktare går ofta på 5000 för en fuktskada.

Om vi nu antar att du skall åtgärda själv, och att det inte behöver avfuktas (för då måste du nästan ta in proffs med försäkringsbolagets hjälp). Du vill göra en "snikreparation" efterssom du skall göra om alltihop senare.

Jag skulle riva bort plastmattan och låta det torka ut, spackla igen det skadade spackelskiktet, och lägga en ny (billig) plastmatta.

Det stora problemet är inte att ni haft stopp i brunnen utan att mattan inte legat tätt i brunnen. Det är ett vanligt fel på äldre golvbrunnar (därför skall man igentligen byta brunnen om det skall vara godkänt idag). Men om du klämmer fast mattan efter konstens alla regler och sedan besiktigar brunnen själv regelbundet fram tills att ni skall riva alltiohop senare så kan det kanske gå bra.

Om du skall göra en riktig lågbudget variant så skulle jag faktiskt sätta billig klinkers istället för matta. Det kostar ungefär som en billig matta (typ 80kr/kvm på Bauhaus) och är lättare att lägga själv. Totalt med fuktspärr blir det dyrare, men om du måste anlita någon för att få till mattan så...
 
Hmm... ja du

Men att klinka på ett lager på det gamla kanske skulle kunna fungera.

Men det känns som att man då får flyta "igen" det som luckrats upp och sen i alla fall fuktspärra golvet.

Annars blir det väl inte så bra med vatten på golvet?

Vad tror du flytspackel och fuktspärr för 4kvm kan kosta?
 
Spackel behöver du ju oavsett vad du sedan lägger ovanpå. Frågan är väl om allt spacklet är dåligt och måste bort (kanske man skall göra som en princip, vet ej), men om det bara är små ytor som är skadade så finns det ju även spackel som inte flyter, tror att det är billigare.

Kolla spackel och fuktspärrpriser på nätet (ex. www.sigro.se), men sedan är det möjligt att det är billigare på bauhaus eller liknande ställen.

Om du sätter klinkers så måste du fuktspärra (ovanpå spacklet). Du måste även ha en speciell tätningsmatta runt golvbrunnen, som skall gå ner i brunnen och klämmas fast ungefär som den nuvarande plastmattan. Sedan skall den dränkas in med fuktspärr etc. Men de detaljerna måste du kontrollera för det fabrikat av fuktspärr som du väljer, för det skiljer sig lite mellan dem.
 
Om man tar i från tårna och bilar upp golv, hur kallt kan det vara ute när man gjuter en ny platta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.