Jag upptäckte idag en fuktskada längst ner till vänster om ett fönster i söderläge. Man ser att fönstersmygen expanderat. Jag har även en apparat som kan mäta fukten genom påläggning och genom att sticka in sensorer. Tyvärr visade maskinen att jag har väldigt hög fuktgrad (98,3%)... så någonstans kommer fukten ifrån. Området där jag kan mäta förhöjd fukt är bara ett litet område på kanske 7 cm i diameter.

När jag tittar på husfasaden på andra sidan fönstret (panel) så kan jag inte riktigt se varifrån vatten runnit in.

Vad tycker ni att man ska göra? Skruva loss smyglisten? Tror ni att det är fukt som kommer från ytterväggen eller kan det ha runnit i väggen via vinden som är ovanför?

Hur snabbt bör jag ta tag i skadan? På en gång eller kan det vänta till efter julen? Bör man byta isolering mm eller låta torka upp?

Tacksam för alla tips man kan få!

Så här ser skadan ut:

Fuktskada fönster Sovrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta flera bilder på utsidan av fönstret så får vi se om vi kan hitta något fel där innan du börjar riva upp.
 
Hur länge har fönstret suttit där/När renoverades och byttes fönstret?

Har det blåst och regnat från det hållet där fönstret sitter på sistone?
 
Oldboy: Jag har inte papperna där jag befinner mig, men fönsterna byttes runt 2005-2007 vill jag minnas. Jag tror att det regnat och blåst från det hållet, men kan inte med säkerhet säga det faktiskt (har inte tänkt på det, men rutorna har fler torkade vattenfläckar än andra fönster)

Johan Ivarsson/Oldboy: Fler bilder nedan.

Jag tog några extrabilder och tror att jag kan ha hittat orsaken till fuktskadan. Vad tror ni? I somras tätade jag vid blecket, men inte på sidorna vid fönstret pga att jag inte tänkte på det då.
Temporärt har jag tejpat för med silvertejp för att hindra ev. mer regn från att tränga in.

Tips och tankar? Tror ni att regnet kommer in via någon av springorna på bilderna nedan? Hur brukar man göra när fönster sätts in - fogar man med någon speciell fog eller vad gör man/hur ska det se ut när det är korrekt utfört?

Från panelen/ytterväggen
Fuktskada fönster Sovrum 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid fönstret finns en springa:
Fuktskada fönster Sovrum 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på springan vid fönstret. Här tycker iaf jag att trät ser lite skadat ut och att det är något som liknar isolering som sticker ut lite grann (?):
Fuktskada fönster Sovrum 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad är det för klåpare som monterat det där??
Kan du ta en till bild på blecket i hörnet på lite öängre avstånd/ längre ut?
 
Kanske ska förtydliga lite.
Foder ska sitta utanpå smygen och glipan fönster-smyg ska vara tät.
 
Den springorna är troligen orsaken men undrar om det finns över bleck med tanke på hur resten ser ut.

Över bleck ska se ut så här:
RakOver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hantverkare1: Tack för infon om att foder ska sitta utanpå smyg - verkar logiskt, men så ser det inte ut. Jag är inte hemma så att jag kan ta nya bilder, men de jag lägger till nedan visar hur smygen går hela vägen ut. Kommentera gärna bilderna.

Johan Ivarsson: Det finns inga överbleck tyvärr.

Tack för att ni förklarar och lägger upp nya bilder.

Så nu till mina frågor:

1) Vad tycker ni jag ska göra omgående - täta springorna med fog?

2) På längre sikt (våren), vad bör jag göra då?
a. Kapa panelen/foder så att man kan sätta in överbleck?
b. Kapa till smygarna så att de är täta + sätta nytt foder runt fönsterna?


Fuktskada fönster Sovrum 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktskada fönster Sovrum 6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Täta med fog runt och över fönstren köp dyrare fog den billiga är jämt skit och vill oftast inte fästa.

Sen i vår får du åtgärda foder och plåten.

Monter nya underbleck och över bleck som på bilderna:

Visa bilaga 129946

På underbleck ska gavlarna gå in under fodret:
DSC_0805.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt hur har tegel på entreplan och på ovanvåningen så är det träpanel. Intressant att jag inte observerat det tidigare, men mina fönster på ovanvåningen har inga fönsterfoder över huvudtaget - det är bara panel. Dvs där finns inget som ramar in fönstren... När jag kollar runt på bilder på nätet så känns det som att det är inte så man bygger.

En dålig bild nedan, men här ser man på andra sidan huset hur det ser ut. Undrar varför man gjort så - är det för att det är för trångt mellan fönstren eller är det för att man inte visste bättre?

Foderna kanske ska bryta av med annan färg också - ex. vit?

Gällande BRA fog - har du något märke som du vet är bra? Fungerar det att applicera även då det är någon minusgrad till någon enstaka plusgrad?

Kanonbra och tydliga bilder på hur det ser ut!

Fönster.jpg
 
Ser nu att du inte har foder överhuvud taget. Det är väl ok så länge det inte glipar. Mycket lättare att få tätt med foder men det är ju en utseendefråga också.

Dina underbleck är för korta, ska gavlarna inte sitta under smygen ska dom passa på millimetern och sen sätter man en liten fog.

Köp en riktig fog, inte det billiga skräpet utan en som kostar minst 100 kr.
Jag gillar Tec7, Sika eller Bostik.
Täta alla springor nu så fort det inte regnar och gör om underbleck och smygar/foder till våren.
Montera också överbleck.
 
Ser nu också att underblecken är alldeles för korta. Ska sticka ut ett par cm.
Det har inget med ditt vattenläckage att göra men ändå.
 
Så får det bli - foga nu och fixa ordentligt i vår.

Tackar för vägledningen! :)
 
Inget krav på att foder skall sitta utanpå smygen. Faktum är att det är nästan bättre och blir tätare om sätter foder först, där fodrets insida livar med yttermåtten på fönstret , sedan dit med blecket som enligt reglerna skall vara 40mm utanför fasaden. Sedan sätter man smygarna som då samtidigt klämmer uppviket på blecket samt att man slipper såga/jacka ur i fodret för blecket.

Hoppas ni fattade trots min kanske småusla förklaring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.