hej,är ny på forumet och har läst en hel del angående just mitt "problem"men ändå inte hittat nått som gav mig svar.min fråga är:
tvätt rummet i källaren är målad med okänd färg på väggarna,det börjar dyka upp några bubblor under färgen och öppnar man en bubbla ser man något vitaktigt som påminner om mögel,detta är kalk från betongväggen enligt uppgift,är det detta som kallas för ettringit?det är ca 10-12grader där nu,men kommer att bli ca 20grader snart pga annan uppvärmning,kommer det bli mer bubblor med ökad värme?det är normala fuktvärden i väggen enligt besiknings gubbe för ca 2mån sedan.det är ej omdränerat på utsidan,huset byggt 48
 
När en källarvägg är målad med tätt färg så blir det förr eller senare bubblor , oftast längst golvet även om dräneringen fungerar. Finns bubblor högre upp på väggar så kan det betyda att asfaltsiktet på utsidan är skadat och släper genom vatten som gör väggen fuktig.
Fukten vandrar i väggen och löser upp salter från underlaget, salter kristaliserar på den varma sidan och lyfter färgen. Kan tänka mej att högre rumstemperatur påskyndar processen.

Nu vet jag inte när väggen var målat och hur snabbt kom bubblorna men jag skulle ta bort den bubblande färgen, låta det stå öppet ett tag och observera och om ingen fukt syns eller torkar snabbt där det syns. Sen skulle jag måla med en färg som tillåter väggen att andas. Kalkfärg ,kalkcementfärg eller silikatfärg är lämpliga för källarväggar . Man bör välja färgsort efter underlaget.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.