Ett av husen på min tomt var ursprungligen byns affär och hade därför en stor och fin jordkällare rakt ner i golvet. Huset byggdes sedan om till bostad nån gång på 20-talet och då la man bara ett nytt golv över hålet i golvet.

Nu har jag börjat så smått med att försöka rädda huset som stått ouppvärmt och oanvänt i 30-40 år.

Nu visar det sig att golvet som legat över jordkällaren var helt murket och fuktskadat, sannolikt pga av att jordkällaren har kraftiga fuktproblem. När det regnar så kommer det in massor med vatten som blir stående i ena hörnet. Golvet i jordkällaren är gjutet av nån slags betong och lutar så att vatten ska kunna rinna bort. Problemet är att det finns ingen väg för vattnet att ta vägen så det blir stående.

Jordkällaren är placerad under marknivå till hälften och sedan är ett uppmurat ovanpå det.

Så, hur får jag bort fukten så att jag kan lägga in ett nytt golv utan att få problem igen?
 
  • WP_20140817_16_58_03_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_20140817_16_59_04_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det vatten från regn så är det dränering som gäller även kontroll av dagvatten så att det inte rinner ner i jordkällaren.

Vill du ha den kvar eller kommer du att fylla igen den?

/ATW
 
ArneTW skrev:
Är det vatten från regn så är det dränering som gäller även kontroll av dagvatten så att det inte rinner ner i jordkällaren.

Vill du ha den kvar eller kommer du att fylla igen den?

/ATW
Dränering runt huset är i princip omöjligt, mycket berg runt om. Avvattning från taken är hanterat men regnvatten på marken kan jag inte göra nåt åt.

Har inga planer på att använda den men väggarna i den fungerar som upplag för bottenbjälklaget så att riva den
blir ju i så fall ett litet pyssel. Gissar att man kan dra i 30cm makadam, en plastfolie och sedan en avfuktare ovan på det. Då håller man det ju kanske i schack i allafall
 
Fixa en pumpgrop på botten av källaren och en pump med nivåvakt så fixar du dräneringen. Det är en form av inre dränering och inte helt ovanligt. Sedan kan du ställa dit en avfuktare för att hålla borta tillskjutande fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.