Har nyligen flyttat in i ett hus från 56 med oinredd källare och vedpanna. På ena radiatorrörets isolering i källaren syns fuktfläckar, värst är det vid en t-skarv där röret sticker upp till markplan. Har eldat och kört cirkulationspumpen vid flera tillfällen under sommaren och inte märkt av något nytt fuktpåslag vid fläckarna, däremot har det under de extremt varma dagarna bildats väldans mycket kondens i källaren (avhjälps nu med avfuktare), varpå fuktfläckarna känts blöta.
Är det ett rimligt antagande att det kan vara sprickor i rörisoleringen, där det sipprar in varm luft som bildar kondens mot det kalla röret, som orsakat fläckarna? Någon som har koll, eller liknande erfarenheter.
Isoleringen är orginal sedan huset byggdes och jag misstänker att det är asbest i, så jag vill helst inte behöva få den bortriven/utbytt i onödan.
 
Du beskriver lite oklart, men jag tolkar det som att fukt fläckarna endast finns på rörisoleringen - och inte på väggar eller golv på andra ställe i källaren?
Då är det troligen en läcka i koppling eller rör.
Om du har värme på röret så kan det mycket väl täta pga värmeutvidgning eller att fukten avdunstar.

Om du måste ha avfuktare på pga denna läcka, ja då är läckan stor!!.
Är läckan stor måste detta märkas i expansionstanken - genom att du måste fylla denna ofta.

Det måste finnas ytterligare orsaker för att du har behov av avfuktare :confused:
Bilder?
 
Redigerat:
Oj snabbt svar :)
Nej kondens har märkts i hela källaren, därav inköpet av avfuktare. Bilder kan nog ordnas senare, men jag är inte hemma just nu.
Har varit kondensdroppar på allt som är kallt och metall under de heta dagarna, och en del fukt på betonggolvet, men avfuktaren verkar göra jobbet med att hålla torrt, köpte den i veckan.
Röret är alltså upphängt i taket, så hade det varit ett ordentligt läckage så hade det ju märkts.
 
Känns som, om du har en läcka på värme röret, att det är det minsta problemet.

Visserligen så är sommaren en svår tid för en källare (varm fuktig luft utifrån på kallare väggar och golv i källare), men du bör kanske fundera på dräneringens skick och/eller källarväggens fuktskydd på utsidan.

Det är nog förnuftigt att använda källaren precis som du gör nu; till källare! Om du inreder så tigger du om problem i ett så gammalt hus med den byggstandard som fanns 1956.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.