Skulle förbereda för att dra rör från nya köksfläkten till det gamla rörsystemet och upptäcker att det är fukt i/på råsponten. Ingen mögelväxt vad jag kunde se.

Fuktskador på råspont i tak, synliga mörka ränder utan mögel, isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörkt, ogästvänligt utrymme under tak med fuktiga råspontbrädor och isolering synligt på kallvinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taket lades om -15 av auk. Firma.

Tog en sväng upp på taket men hittade inte riktigt var vattnet/fukten tar sin in.

Ventilationshuv på husets tak med möjliga fuktskador, mot bakgrund av hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tips på lösning? Eller andra idéern?
 
Mats-S
S Simonsilver skrev:
Taket lades om -15 av auk. Firma.
ohhh shit ... du menar att dom bytte råsponten då också ... då är det illa ... det där ser inte bra ut ... :sweat:
Alternativt, om det är ursprungliga råsponten, hur såg den ut innan takbytet?

Fuktskadorna är ju på en så enormt stor yta, så frågan är om man förstört ventilation på vinden, så att fukten kommer underifrån?
Har man tex satt igen en tidigare ventilation i nocken?
 
Är det fuktigt nu?

Mät fuktigheten.

Markera utbredningen nu.

Var råsponten blöt eller det kom regn när de höll på kan det bli att se ut så där.

övervaka.

/ATW
 
  • Gilla
Simonsilver
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
ohhh shit ... du menar att dom bytte råsponten då också ... då är det illa ... det där ser inte bra ut ... :sweat:
Alternativt, om det är ursprungliga råsponten, hur såg den ut innan takbytet?

Fuktskadorna är ju på en så enormt stor yta, så frågan är om man förstört ventilation på vinden, så att fukten kommer underifrån?
Har man tex satt igen en tidigare ventilation i nocken?

Flyttade in i huset förra året men misstänker att det är org. råspont eftersom det finns lagningar på andra ställen. Huven som syns på bild är från tidigare kökfläkt, den kanalen är öppen till kök.
 
A ArneTW skrev:
Är det fuktigt nu?

Mät fuktigheten.

Markera utbredningen nu.

Var råsponten blöt eller det kom regn när de höll på kan det bli att se ut så där.

övervaka.

/ATW
Märker upp direkt!
 
Inget takläckage.
Utan dåligt klimat på vinden, gammal kåk med nya fönster? Eller ändrat tak konstruktion? Se över ventilationen i huset, du ska inte trycka ut varm luft på vinden. Sponten behöver knte bytas, fixa vent i hus och gå på med nå antimögelbehandling på sponten.
 
S salkin85 skrev:
Inget takläckage.
Utan dåligt klimat på vinden, gammal kåk med nya fönster? Eller ändrat tak konstruktion? Se över ventilationen i huset, du ska inte trycka ut varm luft på vinden. Sponten behöver knte bytas, fixa vent i hus och gå på med nå antimögelbehandling på sponten.
A ArneTW skrev:
Är det fuktigt nu?

Mät fuktigheten.

Markera utbredningen nu.

Var råsponten blöt eller det kom regn när de höll på kan det bli att se ut så där.

övervaka.

/ATW
Märker upp direkt!
A ArneTW skrev:
Är det fuktigt nu?

Mät fuktigheten.

Markera utbredningen nu.

Var råsponten blöt eller det kom regn när de höll på kan det bli att se ut så där.

övervaka.

/ATW
Har inte bytt några fönster, fortfarande original från -69.

Det enda vi gjort i övrigt är att installera några friskluftventiler för bättre dra i huset.
 
S Simonsilver skrev:
Märker upp direkt!


Har inte bytt några fönster, fortfarande original från -69.

Det enda vi gjort i övrigt är att installera några friskluftventiler för bättre dra i huset.
Ändrades taket väsentligt när det gjordes om?
 
S salkin85 skrev:
Ändrades taket väsentligt när det gjordes om?
tror att det bara var nya pannor, läkt och papp. Eftersom jag sett lagningar i andra delar av råsponten.
 
Mats-S
S Simonsilver skrev:
tror att det bara var nya pannor, läkt och papp
Som jag skrev i mitt första inlägg ... man kan med stor sannolikhet ha tagit bort ventilation på vinden som fanns tidigare, om dom här skadorna på råsponten inte är gamla synder, vilket jag betvivlar. Kanske du kan kolla med tidigare ägare?
S Simonsilver skrev:
Eftersom jag sett lagningar i andra delar av råsponten.
Det kan ju tyda på att det varit samma problem på andra ställen ... återigen, kolla med tidigare ägare.

Kolla upp ventilationen på vinden. Du måste ha rejäla gavelventiler eller väl fungerande ventilation via nocken. Kanske har man lagt takpappen rakt över tidigare nockventilation?
Av utvändiga bilderna på taket så ser nocken ut att vara mycket tät, dessutom med liten lutning på taket, så det kanske indikerar ett behov av rejäl ventilation på gavlarna för att kompensera dålig vent via nocken.

Men ingen panik, ta det lugnt och metodiskt, nyckeln är att få till ventilationen på vinden som jag kan se det på bilderna och dina svar på frågorna ovan.

men ... jag har inte varit på plats, och ingen annan här på forumet heller, så det är endast spekulationer från oss alla :thinking:
 
Redigerat:
Går avloppsventilationen ut på taket, så inte någon har sågat av den och lämnat den på vinden..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.