Blueline
Hej gott folk!

Under natten har det snöat rejält för att på morgonen övergå till regn.

Jag köpte huset i augusti -18 och den har spritputs som fasad.

Då och då vid regn så blir det stora mörkare fläckar på fasaden. Är det normalt eller kan det vara fuktproblem under putsen? När jag knackar på den låter det som den sitter som den ska..

Fasaden på bilderna är den mest utsatta.

Spritputsad husfasad med mörkare fläckar på grund av regn, omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från idag

Röd spritputsad fasad på hus med mörkare fläckar kring ett fönster och längs bottendelen, fråga om fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från tidigare under vintern.

Ha det fint!
 
H
Puts är inte vattentät suger åt sig vatten vid regnpåslag, kan vara lite olika på olika ställen. det är nu bara på gaveln, slog regnet på den sidan
 
Blueline
H Hjulbent skrev:
Puts är inte vattentät suger åt sig vatten vid regnpåslag, kan vara lite olika på olika ställen. det är nu bara på gaveln, slog regnet på den sidan
Tack för svar!

Yes som du säger så slog regnet på den sidan. Så putsen suger upp en viss mängd vatten?
Förstår jag dig rätt om det är helt normalt på spritputs?
 
H
Normalt med puts överhuvud taget, puts andas, det torkar upp med vinden och återgår till rätt kulör
 
Blueline
H Hjulbent skrev:
Normalt med puts överhuvud taget, puts andas, det torkar upp med vinden och återgår till rätt kulör
Härligt att höra, då behöver jag inte oroa mig mer

Det ligger även i röret att måla huset (vitt) går det att bedöma vad det är för puts jag har på bilderna och vilken färg som behövs?
 
H
Om jag inte har fel så är det nog vanligt putsbruk som är färgad och spritsad på, det sprutas på med tryckluft.
Inte säker men det talas mycket om silikatfärg som andas, har inte målat någon utvändig putsyta, bara invändigt och där luftar det
och andas för att inte ev fukt ska bli kvar i väggen, men det vet säkert en riktig målarfirma och kanske inte dom på varuhuset.
Frågan är fri men svaret är inte givet
 
C
Men plocka bort grejorna som står mot fasaden. Det kan orsaka mögelfläckar och onödigt vattenstänk.
 
Blueline
C cpalm skrev:
Men plocka bort grejorna som står mot fasaden. Det kan orsaka mögelfläckar och onödigt vattenstänk.
Ja precis, det blev ståendes när snön kom. Tack för tipset Frågan är då om jag vågar sätta altan rakt emot fasaden (med glipa såklart) med tanke på just det?
 
C
Blueline Sbirgersson skrev:
Frågan är då om jag vågar sätta altan rakt emot fasaden (med glipa såklart) med tanke på just det?
Ja, det är normalt ingen fara. Lite mer utsatt blir det så klart. Samma sak vid värmepumpen(?) som syns på bilden. Men då är det iallafall till någon nytta.
 
H
Altanen ska var fristående från huset med ca 2 cm glipa, det blir stolpar för den närmast huset
 
Blueline
C cpalm skrev:
Ja, det är normalt ingen fara. Lite mer utsatt blir det så klart. Samma sak vid värmepumpen(?) som syns på bilden. Men då är det iallafall till någon nytta.
Precis, det är kompressorn. Finns inte så mycket andra alternativ än att ha den vid fasaden. Den står 25 cm ut iaf!
 
Blueline
H Hjulbent skrev:
Altanen ska var fristående från huset med ca 2 cm glipa, det blir stolpar för den närmast huset
Ja för det är inget alternativ att fästa i grunden istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.