Hej!

Har problem i min lägenhet, det är nämligen så att det blir fukt (kondens) på insida fönster och dörrar i hela lägenheten, jag och flickvännen flyttade in i denna nybyggda lägenhet som uppförts av skanska-BoKlok i norrtälje i september. Nu när det blivit kallare så får vi massa fukt på insida fönster, även i badrum blir det så.

Någon som har tips på vad detta kan bero på? Lägenheten är en 2a på 52kvm, tilläggas kan att vi har ett akvarium ståendes i lägenheten, men kan detta göra så det blir kondens på fönster? haft akvarie i en äldre lägenhet förut och där var det inga som helst problem med fukt.Akvariet är på 550L

Ventilation i lägenheten är Ftx som sitter ovanför köksfläkt, med värmeåtervinning.

Det har även blivit istappar på utsida balkongdörr, vet att på moderna hus med för bra u-värde på fönster har det blivit frost på utsida fönster på grund av att värme inte kommer ut, men detta fenomen har jag aldrig varit med om under mina år som snickare.


Tack på förhand

mvh Rickard
 
Snailman
har kopplade tvåglasfönster där jag bor tillfälligt och det formligen rinner fukt på dem, det lär ju bero på att de isolerar dåligt och är mycket kalla på insidan, men det är väl treglas i din lägenhet antar jag...

kolla vad det står för siffror på glaskasetten så kan du ju ta reda på vilket isolervärde de har/ska ha

vad är det för ventilationssystem ftx?
 
Det kan helt enkelt vara så att det är kvarvarande byggfukt.Mycket ventilation är det som gäller ev. en avfuktare också kan behövas, hur ser papper och böcker ut är det någon fukt även på dem.
 
Angående ventilationen så är det Ftx med värmeåtervinning, tilläggas kan att häromdagen när jag åt frukost vid 6tiden så hörde jag ett droppande ljud, trodde de va ifrån kranen, men det kom ifrån ftx aggregatet som sitter ovanför spisen, droppade ner på bänkskivan och när jag tittade uppe på fläkten var där vatten, någon som vet varför detta uppstår? Börjar tro att det kan vara något som spökar med ftx, ex att den skickar ut fukt i lägenheten?

har även mätt luftfuktighet i lägenheten och den ligger på 45%. Fönstren är 3glas, dock har jag inte kikat vad för u värde dom har.

papper och böcker är inte fuktigt utan det är bara på fönster och dörrhandtag till ytterdörr. det är totalt 6fönster och en balkongdörr det blir fukt på, alltså allt med glas.

vore tacksam om nån kan tipsa mig vad som är fel.

Har visserligen pratat med tillverkaren som ska kolla upp detta mer.

mvh Rickard
 
Snailman
jag har ett gammalt ftx över spisen, ca 20 år det har en slang som går till avloppet, ska väl ta hand om det kondensvatten som blir då den varma inneluften kyls ner av inkommande uteluft
 
En modern FTX kan ha roterande värmeväxlare, den återvinner fukt i kall väderlek.

Det kan också vara fel på aggregatet, eller att den inte är intrimmad på rätt sätt.
 
Den har roterande värmeväxlare, påminner lite om grunden till en avfuktare, men kan det vara detta som gör att jag får fukt? Även tänkt på on fönster är dåligt drevade, men alla borde inte vara det?
 
Snailman
jag har en plattvärmeväxlare så den kan inte överföra fukten i frånluften till tilluften, det kan en roterande, så en roterande bör ha mindre behov av dräneringsslang från aggregatet...
 
FTX med roterande växlare har ingen dränering alls. Det vatten som en plattvärmeväxlare för ut genom dräneringen återförs i viss del till bostaden om man har en roterande växlare.
 
idag när jag kom hem strax efter 16, så fanns där inte någon fukt kvar på fönstren. är ju ändå kallt ute, var -9 grader då, däremot om jag kollar nu så är de lite fukt på fönstren, dock inte alls som det brukar vara. Hur kommer detta sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.