Jag har en suterräng villa från 1970. I källaren finns en gillestuga med träpanel. Vid renovering av trappan tog jag bort en del av panelen och upptäckte lite fukt på ytterväggen men betydligt mer på en innervägg. Det är fuktigt från ytterväggen och ca två meter in och 20-30 cm högt. På ytterväggen har man tidigare lagt en platonmatta ett par meter!! och fuktgenomslaget börjar där den slutar.
Huset har byggt på relativt genomsläpplig sand-jord. I gillestugan finns det på golvet platonmatta med laminat på. På övriga golv finns det plastmattor eller heltäckningmattor som sitter bra. På en del väggar finns det putssläpp vid golvet där det målats med en tät färg.

Ytterväggen skall jag dränera om i höst, ta bort den platonmatta som finns och det blir iso/ eller podrän på källarväggen.
Tror ni att det hjälper med ny dränering för att även få bort fukten på innerväggen?
Eller behövs någon annan åtgärd?
 
Sök lite på det där med Platon med ordentlig isolering kontra kompromissen Pordrän / Isodrän.
 
Hej!
Har läst en del vad du skrivit om detta alternativ. Frågan är som dräneringen även minskar fukten på innerväggen ?
 
Innerväggen suger upp fukt, både från ytterväggen och kanske även underifrån från marken. Eftersom det är de 2 metrarna närmast ytterväggen som är värst drabbade så skulle jag gissa att om du ser till att dränera tillräckligt djupt utanför ytterväggen så kommer du nog att minska problemet, men beroende på vilken sorts mark som det är under huset så kanske det inte försvinner helt. Små fraktioner är tyvärr bra på att hålla kvar fukt.
 
Kylbag skrev:
Hej!
Har läst en del vad du skrivit om detta alternativ. Frågan är som dräneringen även minskar fukten på innerväggen ?
Rätt utförd kan dräneringen ge en lokal grundvattensänkning runt huset. Det är steg ett - man vill inte ha hydrostatiskt tryck mot konstruktionen - det är inte alla som lider av det men det finns hus som ligger under grundvattennivån. Steg två är att hindra kapillär inträngning - det gör man med grovkornigt material som har låg kapillär stighöjd. Steg tre är att göra väggen varmare - det gör man med riktig markisolering.

Där har du lösningen på i stort sett alla källarproblem här på byggahus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.