En utomhustrappa i trä med synliga kondensdroppar och en luftkonditioneringsenhet på en röd fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur åtgärdar jag bäst för att slippa kondensdropp? Till och med så att silikatfärgen börjar släppa fr betongen och jag befarar att trappan blir isig i vinter. / Åsa
 
Finns kondensvattentråg med t.ex. modell "pancake" med 2 m avloppsrör med värmekabel i. Prata med installatören. Annars har t.ex. Polarpumpen det i sortimentet.
 
  • Gilla
Ossie D
  • Laddar…
Trappan lär bli snorhal, känns som utedelen är lite felplacerad.
Tråg typ pancake finns att eftermontera men du behöver leda bort vattnet så det inte blir skridskobana på gångstråket och kan ibland vara riktigt stökigt beroende på förutsättningarna
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
O Ossie D skrev:
[bild]
Hur åtgärdar jag bäst för att slippa kondensdropp? Till och med så att silikatfärgen börjar släppa fr betongen och jag befarar att trappan blir isig i vinter. / Åsa
Jag vet ju inte var du bor men i norra landsänden hade den placeringen aldrig fungerat. Du kommer att få ett Isberg på trappen om du inte leder bort vattnet. Slippa kondensdropp gör du aldrig om du inte matar utedelen med luftkonditionerad torr luft (vilket borde motverka själva syftet med en luftvärmepump)
 
  • Gilla
Ossie D
  • Laddar…
En seriös installatör borde ha insett att detta problem skulle uppstå. Tyvärr har jag sett några sämre installationer som gör att man undrar hur de tänker. Speciellt när de fått att fasader tar skada.

Se till att fånga upp vattnet och led bort det som andra har skrivit. Du kanske har ett stuprör i närheten som vattnet kan ledas till. Glöm då inte att ha med värmekabel så det inte blir is i röret.
 
  • Gilla
Ossie D
  • Laddar…
Tack för all input! Bor strax norr om Stockholm så vi brukar inte ha ”norrlandsis”. Har hört av mig till leverantören och hoppas de har ngn lösning för Panasonic. Får annars lösa det på annat sätt så jag får bort vattnet från fasaden - marken sluttar vidare mot tomtgräns till gångväg så helt omöjligt ska det nog inte vara.


Cheesen Cheesen skrev:
Jag vet ju inte var du bor men i norra landsänden hade den placeringen aldrig fungerat. Du kommer att få ett Isberg på trappen om du inte leder bort vattnet. Slippa kondensdropp gör du aldrig om du inte matar utedelen med luftkonditionerad torr luft (vilket borde motverka själva syftet med en luftvärmepump)
 
Känns även som den sitter ivägen mitt i trappen så bäst kanske även är att få montören att flytta den.
Är det ni som slutkund som har bestämt placeringen så blir det nog på er bekostnad.
Kan ni undvika uppvärmt tråg med annan placering så skulle jag välja det istället för att lägga ut tusenlappar på ett tråg som även kanske behöver en extra matning och värmekablarna i tråg och slang drar en del under en säsong.
 
Kloka synpunkter. Tack! Gamla pumpen satt på samma ställe och sitter så på andra motsvarande suterränghus i området. Denna trappdel används sällan och bara av oss som bor i huset så den är inte så mycket i vägen och det är en optimal placering utifrån vart inomhusdelen sitter. Men jag kommer ta offert på vad det kommer att kosta att flytta den till andra sidan trappan! Då slipper jag ju åtgärderna m tråg etc. Dock, idag när det är torrare ute så är det ingen synlig fukt alls på väggen. Fast iom att tom färgen släpper så ska det åtgärdas.
 
Bara för att en villaägare gör ett misstag så behöver ju inte alla göra det ;)
Montören borde föreslagit att utedelen flyttades från trappan tycker jag.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde en egen uppsamlare som ledde bort vattnet från min mitsubishi pump innan jag flyttade den.röret går ner till dräneringen och hade en självreglerande värmekabel i sig

En hand håller ett horisontellt PVC-rör som är anslutet till ett vertikalt rör ledande till dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en hemmagjord vattenuppsamlare i metall för avledning av kondens från värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I väntan på åtgärd kan du ju ställa en skiva under som skyddar fasaden
 
A
Så skall man inte installera en luftvärmepump.
 
  • Haha
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.