Hej,

Vin funderar lite kring hur vi bäst ska råda bot på "problemet" att det är fukt kring bottenplattan. Drännering är gjord och ser korrekt ut och ser ut att fungera som den sak, testade att spola. Dock har det skett släpp av puts och när jag grävde upp i dag var det lite fuktigt på plattan och särskilt där putssläppet är som värst. Ser ni några nackdelar med att pensla på kallasfalt och membran samtplatonmatta för att försöka att fuktskydda grunden bättre?
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar, dränering är ju för väggar...

Är det platta på mark?
I så fall kommer fukten underifrån och det är inte mycket man kan göra åt med enkla medel...
 
Tack, jag är kass på att förklara. men så här, har haft problem med fukt i en vägg i ett av rummen. Grävde grävde därför upp idag för att se hur det såg ut och såg då att det så lite fuktigt ut på grunden. Tänkte om man kanske skulle fösökabehandla den för att öka skyddet men kanske är helt fel ute. Det jag hade tänkt var i alla fall behandla med typ kall asfalt, membran samt platonmatta för att se om det hjälper mot grund problemet

Lägger med bilder och hoppas att det gör det tydligare
 
  • Bild på en uppgrävd grund med synlig fukt på en vägg, grå grus runt om och en synlig vit rörledning längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt framme på husgrund med skadad färg och lös puts ovanför. Fläckig yta med exponerad beläggning ses precis ovan grus och mark som är uppgrävd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tråkigt att det är fuktigt.
Makadammen ser lite mjölig ut, ligger det en duk runt dräneringsröret som skyddar det från att täppas igen?
Är det gula man skymtar under gruset dräneringsröret?
 
ja, ligger duk runt röret, ingen riktigt bra bild på röret men skymtar dt på första bilden under elkabeln
 
Ok, rörret ser inte ut att ligga så djupt. Är det hela vägen ner till botten på plattan? Hur höga är källarväggarna?
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Ok, rörret ser inte ut att ligga så djupt. Är det hela vägen ner till botten på plattan? Hur höga är källarväggarna?
Nej det är inte så djupt. Men röret ligger ändå i höjd med plattan. Vad kan de vara 2,5 typ
 
  • Närbild av ett rör som ligger ovanpå grus och jord, intill en grå betongplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur och när är det dränerat? Om du har fukt längre ner i källaren/rummet är något galet :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur och när är det dränerat? Om du har fukt längre ner i källaren/rummet är något galet :(
Säljaren trodde typ 2010 men hon var inte säker, kan säkert vara gjord före. Ja något är
knasigt. Får höra med någon som kommer och kikar. Lite för dålig koll själv men känns som jag vill ha mer fuktskydd på eller över plattan. Just där det är fukt åtminstone
 
Ligger rummet som blivit fuktigt i källaren?
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Ligger rummet som blivit fuktigt i källaren?
ja precis
 
Men det ser ju inte ut som om dräneringsröret ligger tillräckligt långt ner om ni har en källare?
Kanske bilden som är lurig? Från marknivån hur långt ner är det till dräneringsröret ungefär?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
trenchcoat trenchcoat skrev:
trenchcoat trenchcoat skrev:
Men det ser ju inte ut som om dräneringsröret ligger tillräckligt långt ner om ni har en källare?
Kanske bilden som är lurig? Från marknivån hur långt ner är det till dräneringsröret ungefär?
suterräng var kanske missvisande att skriva, bara att alla ja pratar med brukar kalla detta för det. men entren som är bottevåningen ligger ovan jord, så har ingen källare. Rummet med fukt finns på entreplanet. Röret ligger väl ca 0,5 m djupt

Men hittade ett litet hål i fasaden som blev stort när jag knackade på det så där har det också spökat lite. putsade igen det med C-bruk åtminstone
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.