Hej! Har ett hus med panel spikad direkt på asfaboard. Inför ommålning av huset har jag tagit bort fasad+asfaboard bakom entrétrappan då jag hade misstankar om att fukt från trappan kunde ha runnit in där. Det verkar dock inte ha varit farligare än att det hunnit torka upp titt som tätt, träet känns OK. Dock har det nu uppkommit något som jag inte kan förstå. På en del av området där jag har tagit bort panel och asfaboard har det uppkommit en fuktfläck, även fasaden i det inringade området känns lite fuktig. Det verkar torka upp vid solsken men återkommer på natten. Jag funderar själv på kondens men jag vet inte varifrån det skulle komma varmluft isåfall. Är det någon som har någon idé var fukten kan komma ifrån? Blir inte klok på detta.
 
  • Skadat träparti på husfasad markerat med blå cirkel, med synlig isolering och grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Killgissar lite. :)
Vet att salt drar åt sig fukt. Så då kan man tänka sig ett par scenarion:
1) Man har saltat trappan och saltvattnet har runnit mot fasaden.
2) Förbipasserande hund eller katt har markerat där. Kiss innehåller salt.

Här i Skåne är det milt och 100% luftfuktighet på nätterna. Allt får sig en omgång med kondens/dagg varje natt.

Om det är salt så bör det gå att skölja bort hyfsat, men det är ju inte ngn lysande säsong för att få allt att torka upp helt innan man klär in det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.