Hej!
Köpte ett hus för 6 år sedan.
Garaget ser ut så här!

spruckit på utsidan och helt igenom mellan blocken till insidan. Är även fukt på hörnet av golvet. Vad är felet? :(( (5 foton)
 
  • Sprickor på en vit garagets yttervägg och en synlig skada där puts är borta, som exponerar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långa sprickor på en vit garagevägg ovanför en träplank, tecken på strukturell skada och fuktpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagevägg med sprickor och fuktfläckar på betongblock och takanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leca eller ytongblock kan det bli att det spricker i limning eller murning. normalt. sen det med fukt , säkerligen otätt vid takanslutning. Vad är det för brun sockel nertill, ska inte ligga mot vägg, blir att det vis påslag av regn så rinner det in i väggen.
 
Men varför spricker det igenom putset tom? Vad kan man göra åt det? Räcker det att endast lägga på ny puts tro?
 
Ny puts kommer att spricka igen. Hur ser det ut på ovansidan taket? Blir vattnet stående där? Svårt att se vad det är för list upp vid taket. Hängränna? Plåtprofil?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ny puts kommer att spricka igen. Hur ser det ut på ovansidan taket? Blir vattnet stående där? Svårt att se vad det är för list upp vid taket. Hängränna? Plåtprofil?
På taket är det endast papp tror jag och taket är helt platt. Det kan vara så att det kommer in fukt från taket ner på väggarna på insidan av garaget. Det är plåtprofil tror jag en smal mellan tak och vägg. Ingen hängränna
 
Så vattnet rinner ned ohämmat över kanten. Om det finns en spricka mellan översta skiftet och takplattan så kann vattnet tränga in där. Det borde finnas en droppnäsa.
Kan också vara så att takpappen är trasig och släpper igenom vatten.
 
Taket är platt, och det saknas både hängrännor och takutsprång. Det är tyvärr enbart förväntat att putsen spricker.
 
Slänger med en teori kring uppvärmning som någon kanske kan dementera/bekräfta?

Om nu taket är tätt av avrinning OK tänker jag att viss påverkan kan bli om garaget tidigare värmts upp och att ni, för 6 år sedan kallställde. Ingen uttorkning av putsen => sprickor vid kyla.
 
Hur och vad ska jag göra före jag sätter ny puts?
 
Se till att det blir tätt uppifrån och klä in med plåt?
 
Putsnät?
Använda kalkputs som är mer flexibel än cementputs?

Det här är en fråga som rimligen en erfaren och skicklig murare bör kunna svara på. Kanske flytta frågan till stenhus där det är större chans att ngn med murarerfarenhet läser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.