janwide
Jag har fått vitmögel på kallvinden. Huset är från 1960 och det lär vara ett ganska vanligt problem.

Har läst en hel del här på forumet om vad man kan göra men har fortfarande ett par funderingar. Speciellt vad det gäller exempel 3 nedan.

Jag har inredd vind med kattvindar och kallvind upp mot nock. Det visar sig att olika delar av kallvinden är isolerad på 3 olika sätt! (Se bif. skisser).

1)
Isoleringen ligger så att glipan mellan råspont och isolering är fri. D.v.s. luften kan cirkulera under råsponten kring hela takets länmgd och in på vinden.
Här är det i stort sett inget mögel alls. Jag tror att det är så här hela vinden borde varit gjord. (Komme nog inte ändra något här.)

2)
Isoleringen ligger över luftglipan och stänger av cirkulationen.
Här är råsponten svart och det är ganska mycket vitmögel.
(Här tänkte jag öppna upp så att luften kan cirkulera. Tvätta bort möglet, ev. byta en del spont och isolering.)

3)
Isoleringen fyller hela utrymmet mellan "golv" och råspont på kallvinden.
Detta är mitt största bekymmer eftersom jag inte kan se om det finns mögel i råsponten (eller någon annastans heller för den delen).

Ska jag vara orolig för detta och ta bort all isolering för att få svar eller kan jag vara lugn?

Det lutar åt att jag tar bort denna isolering och öppnar upp så att ventilationen både "nere på taket" och på vinden blir bättre.

Någon med erfarenhet som kan ge finfina synpunkter på detta?

Måste dessutom säga: Glasull är säkert bra för isoleringen men vilket he**te att rota i q(;^;)p - får skaffa en bra ryggkliare.
 
Kallvindar och deras fuktbalans är som tombola. Det rätta är att bygga om till klimatvind som i resten av europa, men jag antar att det inte ligger i din plan för tillfället. Då flyttar man ut en del av isoleringen utanför undertaket och får på så vis ut daggpunkten från vinden. Fukt- och mögelbekymmer är ett minne blott.

Då du har en uteluftsventilerad kallvind idag så ska den inte se ut som alt 2 och 3. Om takfotsventilationen skall pluggas eller inte dryfta de vise männen om, dock skall tätningen ske vid takfoten, inte mitt i ett takstolsfack.

Jag röstar på en kortfristig lösning enl alt 1, för en hållbar lösning på lång sikt så kika på Thermisols isolerskivor för montage utanpå undertaket.
 
janwide
Ja, Consensus, det blir nog som alternativ 1 för hela vinden.

Angående skiss 3 så trillade det just ner en polett för mig. Detta är ju såklart skorstenstocken som är isolerad = inget problem :D (Eller :S?)

Då återstår bara den del som är isolerad enligt alternativ 2 att åtgärda.
Dvs.
Ut med isoleringen.
Öppna "luftkanalerna".
Tvätta bort möglet. (Ev byta spånt.)
Ny isolering (+ev diffusionsspärr).

Och sedan hålla ett vakande öga på om problemet kvarstår.

Är detta rätt tänkt?

Tänker förmodligen lägga om taket denna sommar i vilket fall som helst, så då kommer problemet med ev. fukt utifrån att försvinna.
 
Rätt tänkt? Ska du byta tak så är "rätt tänk" att bygga om till varmvind eller klimatvind. Hål i huvudet vore att byta taket men behålla den ursprungliga mögelkonstruktionen (kallvinden). Då har du 50 år till av fukt- och mögelproblem framför dig.

Ditt hus kommer att ändra utseende en del då yttertaket höjs litegrann, men å andra sidan kan du inreda vinden till vad du vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.