Hej!
Detta uppstår när det regnar. Fukten ligger på insidan av ytterrutan. Jag har tätat mellan innerfönster och karm. Någon som har nån idé?
 
  • Fönster med kondens på insidan av ytterrutan, inredning och utsikt mot grönområde och väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det är ett självdragshus i ett plan där varm (fuktig) inneluft går ut genom fönstret. Bättra på ventilationen blir första tipset tills vi vet mer.
 
P Plutus skrev:
Jag gissar att det är ett självdragshus i ett plan där varm (fuktig) inneluft går ut genom fönstret. Bättra på ventilationen blir första tipset tills vi vet mer.
Det är ett tvåplanshus med självdrag. Byggt 1920. Hur bättrar jag på ventilationen?
 
Om det är enbart när det regnar blir funderingen om regnvatten kan tränga in i överkant på fönsterbågen där de är kopplade? Annars borde samma problem uppträda vintertid.
 
Det skulle mycket väl kunna vara det. Dock har jag precis målat om, lagat och tätat vid överblecken för att det inte ska rinna bakom. Igår kom ett rejält slagregn och då dök detta upp ändå. Såhär ser det ut på utsidan
 
  • Nymålat fönsterbleck med röd färg på fasaden och ett vitt fönster under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det det är enbart vid regn så borde vatten ta sig in i överkant på fönsterbågen alternativt att fönsterkittet också släpper in vatten, utifrån bilden.
 
Skulle tro att det kommer in i överkant. Vad kan man göra? Täta känns ju svårt
 
Jag tror inte det regnar in, det ser mer ut som kondens, Är det bara när det är kallare ute? eller blir det så även vid sommarregn? Du bättrar på ventilationen genom att se till att övervåningen har öppna ventiler mot skorstenen, håll ett papper emot ventilen, är det kallt ute kan man känna att pappret suger fast mot ventilen, om inte så kan du ha ett fågelbo i kanalen. luften ska in på undervåningen och ut genom övervåningen
 
har du tätningslist mellan ytter och innerbåge ?
 
Kopplade fönster bygger på ventilation mellan bågar. Innerbågen ska vara tät inåt kolla tätningslist så det tätar bra mot innerbåge.( troligtvis inte felet här) Mellan bågarna ska det vara en glipa ca2mm samt att det ska vara glipa mellan båge och karm på utsidan. Har problemet uppstått efter ommålning så är det troligt att det är för lite ventilation mellan båge och karm eller för tätt mellan bågarna.
 
TS skriver att tätning gjorts mellan innerfönster och karm i första inlägget.
Och jag tolkade det som att det enbart inträffade efter regn utifrån TS svar på min fråga.
Men även mängden vatten på rutorna och så stor kondens vid den här årstiden, men det kan ju också vara så att det man ser på bilden är att det även är blött på utsidan av rutan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.