Hej, jag håller på med min övervåning som varit oinredd.(Älvsbyhus)

Nu när jag börjat gipsa taket så ser jag att det ligger fukt mellan ångspärr och isoleringen men endast i snedtaket på Södra sidan och alltså inget på motsatt sida samt att det "vanliga" taket ser bra ut.

I snedtaket så har jag en luftspalt på 28mm sedan 120mm isolering, luftspalten fortsätter 10cm förbi isoleringen i snedtaket. I taket har jag 2x120mm isolering som jag lagt omlott.

Är denna kondens något jag behöver vara orolig över? Det är ju väldigt varmt ute just nu, lägger med lite bilder. Isoleringsarbete på övervåning med delvist gipsad struktur och upptäckt av fukt i snedtaket. Byggmaterial och verktyg syns i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt snedtak där ångspärr och isolering installerats, synlig fukt i taket, byggmaterial, och en byggdammsugare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på innertak med en synlig fuktskada mellan ångspärr och isolering, med träreglar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett snedtak med nyligen installerade gipsskivor, en halvfärdig vägg med byggnadsmaterial och en stege på golvet i ett oinrett övervåningsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Är du säker på att inte yttertaket läcker såg ut o vara lite vatten?
 
Ingen aning har lättviktstak och det ligger ungefär lika mycket "kondens" över hela smedtaket på ena sidan. Anledningen till att det ser ut som vatten kan bero på att jag öppnat upp plasten och dragit med handen för att säkerställa att det var kondens och inte gipsdamm typ
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Har du känt om isoleringen är blöt, ex närmare yttertaket och över en större yta?
 
S
Är luftspalten ventilerad?
 
S sinuslinus skrev:
Är luftspalten ventilerad?
Luftspalten är en masonitskiva som går upp 10cm ovanför isoleringen i snedtaket, sen ovanför det raka taket finns det 2st luftintag på vardera sida gavel. Balkarna är 140cm cc så masoniten ligger ju i 10st olika fack på vardera långsida.
 
R
L Lelleirra skrev:
Luftspalten är en masonitskiva som går upp 10cm ovanför isoleringen i snedtaket, sen ovanför det raka taket finns det 2st luftintag på vardera sida gavel. Balkarna är 140cm cc så masoniten ligger ju i 10st olika fack på vardera långsida.
Det är korrekt med luftspalten vet du om det är öppet ned till vid takfoten så att utomhusluften kan blåsa upp i luftspalten?
 
R Rejäl skrev:
Det är korrekt med luftspalten vet du om det är öppet ned till vid takfoten så att utomhusluften kan blåsa upp i luftspalten?
Ja, det är öppet. Kan lägga in mer bilder på hur det ser ut i takfot. Luften kommer in via sims och så ligger masonit längst hela snedtaket samt ner mot golvet där ytterväggen är.
 
  • Bild som visar takfot med masonitskivor, där luftintag syns via en glipa mellan två skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med öppet snedtak med masonit och isolering, trästommar, stege, verktyg, fönster och plastfolie synliga i ett rum under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L Lelleirra skrev:
Ja, det är öppet. Kan lägga in mer bilder på hur det ser ut i takfot. Luften kommer in via sims och så ligger masonit längst hela snedtaket samt ner mot golvet där ytterväggen är.
Bra då fungerar luftspalten..
 
R Rejäl skrev:
Bra då fungerar luftspalten..
Men luften kan ju bara röra sig ovanför isoleringen som är på det "raka" taket. Isoleringen i snedtaket har väll ingen "luftning" då masoniten går förbi den med 10cm för att luften ska röra sig ovanför
 
R
L Lelleirra skrev:
Men luften kan ju bara röra sig ovanför isoleringen som är på det "raka" taket. Isoleringen i snedtaket har väll ingen "luftning" då masoniten går förbi den med 10cm för att luften ska röra sig ovanför
Men masoniten går väl ifrån takfoten och uppåt förbi isoleringen?
 
R Rejäl skrev:
Men masoniten går väl ifrån takfoten och uppåt förbi isoleringen?
Ja, exakt.
 
R
Men då har du en fungerande luftspalt själva vinden du har ovanför det plana innertaket är ju helt öppet och behöver på så vis ingen luftspalt..

Men det här med såpass mycket kondens förvånar mig!
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Kan det inte bero på att det varit så varmt idag och att fönstrena på övervåningen varit öppna på natten? Det är ju bara långsidan där solen ligger emot som jag fått detta problem men det kanske bara är önsketänk från min sida
 
R
L Lelleirra skrev:
Kan det inte bero på att det varit så varmt idag och att fönstrena på övervåningen varit öppna på natten? Det är ju bara långsidan där solen ligger emot som jag fått detta problem men det kanske bara är önsketänk från min sida
Ok ni har vädrat hela natten, vi hade väldigt fuktig morgon här på västkusten vet inte om ni också hade det? För det kan förklara en hel del..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.