Bor i en villa från 67 med självdragsventilation, pannan är borta sedan länge och ersatt med bv-pump. Frånluften består av en enkel köksfläkt samt paxfläkt i badrum som sitter i ventkanalen på murstocken, tilluftventiler i källarmur samt på vardera våning i murstocken. Har för 2år sedan bytt ut större delen av fönstren i huset och nu även noterat lite kondensavslag på insidan av dessa då utetempen ligger från - 15 och kallare. Självklart så blir det mest i sovrum där mörkläggningsgardinen varit nere under natten men kan även hitta några droppar på andra ställen i huset, detta brukar försvinna under dagen om man tex låter köksfläkten gå eller om man öppnar spaltventilen på ett av fönstren i sovrummet (det senare alternativet medför ett rejält kallras och är ej att föredra). Är mängden kondens enligt bild normal vid kallare utetemp? Dåligt drevade fönster?
Sitter radiatorer under alla fönster som har fri cirkulation uppåt.
Vart ska man börja och hur ska man tänka, tilluft/frånluft?

Väl mött!
 
  • Kondens på insidan av ett fönster med utsikt över snötäckt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andreasjoo skrev:
murstocken, tilluftventiler i källarmur samt på vardera våning i murstocken.
Väl mött!
Kanal i murstock är för frånluft.
Och du har både kallras och fukt på rutor.
Det är här som element under fönster och spaltventil i överkant ska motverka kallras.
Så se till att du får till med värme från element under fönster, dvs varmluft uppåt som blandas med friskluft från spaltventil.
 
A AndersS skrev:
Kanal i murstock är för frånluft.
Och du har både kallras och fukt på rutor.
Det är här som element under fönster och spaltventil i överkant ska motverka kallras.
Så se till att du får till med värme från element under fönster, dvs varmluft uppåt som blandas med friskluft från spaltventil.
Så egentligen bör jag ha spaltventilen öppen även vintertid dessa kalla dagar för att motverka mitt problem? Har bra fart och yta på elementen under fönstren men kör nästan alltid med stängda spaltventiler på vintern, bör man hålla samtliga öppen eller enbart enstaka?
 
A andreasjoo skrev:
Så egentligen bör jag ha spaltventilen öppen även vintertid dessa kalla dagar för att motverka mitt problem? Har bra fart och yta på elementen under fönstren men kör nästan alltid med stängda spaltventiler på vintern, bör man hålla samtliga öppen eller enbart enstaka?
Får kanske pröva dig fram lite? öppna en åt gången tills det slutar fukta sig på rutorna. har du bra flås på element med dessa problem är det garanterat dålig ventilation som är problemet.
 
Japp, hur mycket det sedan ska "dra" in ska du försöka styra med frånluft.
Kan du ställa spaltventilen i ett halvöppet läge så prova med det.
Kanske även strypa lite på frånluft i murstock, det gör vi på en sådan ventil vintertid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.