Bor i ett 40-tals flerfamiljshus i betong. Har ett skyddsrum under mig som är cykelförråd idag. Golvet är uppreglat med en mellanfyllning av slagg/pimpstensliknande samt spån. På detta ligger 22mm golvspånskivor. Har rivit ut ett laminatgolv och golvfoam. Tyckte och tycker fortfarande att det luktar starkt av något. Kanske är det bara de "fria" spånskivorna som luktar lite nu? Känner lukten när jag kommer in men efter några minuter så känns det inte längre, börjar kanske bli van..

Kan det komma in fukt från källaren via bjälklaget trots att det är gammal uttorkad betong? Är det mängder som spelar roll?

Hur som helst, är det bättre att ha luppapp till nya parkettgolvet eller ska man ta foam (som inte är ångtät)? Kan eventuell fukt från källaren, genom betongen, vädras ut genom spånskiva/lumppapp/parkett eller ska man ha någon form av avluftning?

Kanske blir det bra bara parkettgolvet kommer på..
 
Man kan givetvis bara gissa utifrån din beskrivning men det kan vara byggfukt som en gång i tiden gav upphov till påväxt som nu avstannat men med elak lukt som ligger kvar. Det kan också vara en pågående skada på grund av läckande rör, anslutning mellan vägg/bjälklag (fasadtegel?).

Att fukt skulle ta sig upp från cykelrummet tycker jag låter mindre troligt. Så fuktigt är det väl inte där nere? Vidare har du väl varmare i lägenheten än i cykelrummet?

Om det är väldigt kallt i cykelrummet (uteklimat) så skulle man kunna tänka sig att du kunde få problem med kondens mot ovansidan av betongen.

Som sagt gissningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.