Hej.
Vi har ett hus från 1965 med källare. Tvättstugan är i källaren.
En vägg har det blivit blåsor i och en del av spacklet/färgen har släppt och det är lite svart där det har släppt. Betong en är löst.

Hela huset dränerades för 3 år sedan.
Lägger upp bild där det har släppt.
Det är hörnet mot sidoväggen.

Är det fel spackel/färg som har använts?

Vad kan man göra åt det.
 
  • Skadad vit vägg i hörn där spackel och färg har lossnat, blottlägger grå betong med svarta fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden är litet oskarp men det verkar som att du fått mineralutfällningar pga fuktvandring i källarväggen och att detta gjort att din täta färg får blåsor och så småningom flagnar färgen av.

Det är bra att välja en diffusionsöppen färg på källarväggar, jag har använt silikatfärg med god framgång och denna förenar sig kemiskt med putsen.
 
Hej tack för svaret.
Hur går jag tillväga för att fixa det.
För att ta bort spacklet o färgen måste man slipa bort det.
Väggen är av blåbetong. Är det ok o slip då det inne håller radon

Har du annat förslag på hur man ska göra?
 
Här kommer bättre bilder.. Renoveringsfas av ett hörnrum med spacklad vägg och ojämn takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett rum under renovering med ojämn puts och synliga skador på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vore bra med fler utlåtanden av erfaret folk som jag vet finns här på forumet.

Hade en liknade situation för 15 år sedan, tillkallade en besiktingsperson från Anticimex (motsv) och rådet var att slipa bort ytskikt inkl den olämpliga icke-diffusionsöppna färgen, putsa upp och snygga till sedan måla med en diffusionsöppen färg på väggarna. Valde vit silikatfärg och det har fungerat perfekt sedan dess. På golv hade vi inga problem men även här får man välja ytskikt med eftertanke, diffusionsöppet. Klinker är ett sådant alternativ med det finns förmodligen lämpliga färgskikt eller golvmattor man kan använda också, detta får andra råda om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.