Idag var jag och tittade på ett gammalt torp. Huset och platsen var väldigt fin. Men orosmomentet är att golvet var uppbrutet pga fukt i grunden. Frågan är hur man ska se på sånt. Är det bättre att fortsätta att leta ett annat objekt? Eller är det överkommligt att få det fixat? Och en möjlighet att priset inte rusar? Bjälkarna verkar bra på ovansidan men det gick att ta bort bitar undertill. Samtidigt är huset gammalt och frågan är vad som kan anses normalt på gamla torp? Jag bifogar några bilder och skulle vilja ha era åsikter (så gott det nu går).

fa5201255952P7bc6.jpg
2b5201260612Peb27.jpg
655201260652Pc006.jpg
 
Är huset i behov av renovering generellt? Då kanske man ska passa på att gjuta igen torpagrunden... :)
 
Kan ju säga såhär, sådär såg det ut EXAKT under vårt golv också. Speciellt med tanke på högarna under och att det var fuktigt. Däremot hade vi klarat oss från fukten på åsarna.

Men svaret jag kan ge dig är följande:

Är priset OK och du har möjlighet/tid att fixa så ja då är det värt det.
Är priset OK och du har inte möjlighet/tid att fixa det så se dig om efter ett annat.

Vi hade turen med att vi har dels egen skog samt föräldrars skog att ta råvaror ur så vi klarade oss billigt undan. ;)
 
Detta har jag landat i efter en mögel fukt sanering av sekelskiftes hus. 60 kvm
När jag väl satte igång och jobbade så krympte det "gruvsamma" projektet.
Ut med golv,foder, sågspån, gammal blindbotten. Rensa marken under huset, plasta in enligt regelboken och sedan kom avfuktningsanläggningen som inte var high tech.
Sedan var det bara... att återställa och täta grunden. På köpet, nytt avlopp + vatten och ett snyggt furugolv med galant fris ( tack snickarn)
När man väl sätter igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.